dnes je 29.3.2024

Input:

č. 4267/2021 Sb. NSS; Kulturní památky: oprávnění ministra změnit rozhodnutí svého předchůdce; mimořádně závažný důvod pro zrušení prohlášení stavby za kulturní památku; ochrana práv vlastníka kulturní památky nabytých v dobré víře

č. 4267/2021 Sb. NSS
Kulturní památky: oprávnění ministra změnit rozhodnutí svého předchůdce; mimořádně závažný důvod pro zrušení prohlášení stavby za kulturní památku; ochrana práv vlastníka kulturní památky nabytých v dobré víře
k § 8 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona č. 303/2013 Sb. (v textu jen „zákon o památkové péči“)
k § 94 odst. 4 a 5 správního řádu
I. Ministr kultury je oprávněn v přezkumném řízení změnit rozhodnutí svého předchůdce o zrušení prohlášení stavby za kulturní památku, pokud dojde k závěru, že v případě dané stavby nebyl naplněn mimořádně závažný důvod dle § 8 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
II. Mimořádně závažným důvodem dle § 8 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, nemůže být bez dalšího to, že nemovitá kulturní památka je současně chráněna režimem památkové zóny, na jejímž území se nachází.
III. Změní-li ministr kultury v přezkumném řízení rozhodnutí svého předchůdce a potvrdí-li rozhodnutí, kterým se neruší prohlášení stavby za kulturní památku, má to vliv na postavení vlastníka této stavby, s níž se budou znovu pojit specifické zákonné povinnosti; to ovšem samo o sobě není v rozporu s požadavkem přiměřenosti a ochrany práv nabytých v dobré víře (§ 94 odst. 4 a 5 správního řádu).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 10. 2021, čj. 5 As 281/2020-40)
Prejudikatura: č. 3073/2014 Sb. NSS, č. 3314/2015 Sb. NSS, č. 3712/2018 Sb. NSS a č. 4075/2020 Sb. NSS.
Věc: Treinvest s.r.o. proti Ministerstvu kultury o zrušení prohlášení stavby za kulturní památku, o kasační stížnosti žalobkyně.

Žalobkyně podala dne 23. 1. 2018 žádost o zrušení prohlášení lázeňského domu Hadí lázně za kulturní památku. Svoji žádost odůvodnila tím, že plánuje využívat předmětnou stavby k balneo provozu, což jí současný status stavby, která je v havarijním stavu, neumožňuje.
Žalovaný rozhodnutím ze dne 8. 7. 2019 žádost žalobkyně zamítl a konstatoval, že se neruší prohlášení lázeňského domu Hadí lázně za kulturní památku, protože nebyl prokázán mimořádně závažný důvod ve smyslu § 8 odst. 1 zákona o památkové péči. V odůvodnění žalovaný – v souladu s vyjádřením dotčených orgánů památkové péče – vyšel z toho, že i přes současný špatný stav si budova Hadích lázní zachovala svůj architektonický výraz i podstatnou část celkové hmoty, a to včetně stále patrného původního dispozičního řešení a některých autentických památkově cenných stavebních konstrukcí, prvků a detailů (např. iónské sloupy, obvodové zdivo, klenba a některé stropy v interiéru). Lázeňský dům lze podle žalovaného rehabilitovat a následně využívat k balneo provozu v souladu se zásadami památkové péče a při zachování přetrvávajících památkových hodnot.
Proti uvedenému rozhodnutí podala žalobkyně rozklad, kterému ministr kultury doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D., rozhodnutím ze dne 31. 7. 2019 vyhověl a napadené rozhodnutí změnil tak, že prohlášení objektu lázeňského domu Hadí lázně za kulturní památku zrušil. Dospěl totiž k
Nahrávám...
Nahrávám...