dnes je 16.4.2024

Input:

č. 4404/2022 Sb. NSS; Řízení před soudem: podmínka řízení o incidenčním návrhu na zrušení opatření obecné povahy; akcesoričnost návrhu na zrušení

č. 4404/2022 Sb. NSS
Řízení před soudem: podmínka řízení o incidenčním návrhu na zrušení opatření obecné povahy; akcesoričnost návrhu na zrušení
k § 101a odst. 1 větě druhé soudního řádu správního
Akcesoričnost návrhu na zrušení opatření obecné povahy, tj. jeho reálný význam pro rozhodnutí o žalobě proti úkonu správního orgánu, kterým bylo opatření obecné povahy vůči navrhovateli použito, je zvláštní podmínkou řízení o incidenčním návrhu na zrušení opatření obecné povahy podle § 101a odst. 1 věty druhé s. ř. s.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 10. 2022, čj. 4 Ao 7/2021-179)
Prejudikatura: č. 3470/2016 Sb. NSS a č. 4246/2021 Sb. NSS.
Věc: K. S. proti Ministerstvu zdravotnictví o návrhu na zrušení mimořádného opatření.

Návrhem ze dne 7. 10. 2021 navrhovatel žádal zrušení mimořádného opatření odpůrce ze dne 2. 3. 2021, čj. MZDR 40555/2020-4/MIN/KAN, ve znění mimořádných opatření ze dne 22. 5. 2021, čj. MZDR 21735/2021-1/MIN/KAN, ze dne 14. 6. 2021, čj. MZDR 40555/2020-7/MIN/KAN, a ze dne 2. 7. 2021, čj. MZDR 1595/2021-6/MIN/KAN. Uvedl, že návrh podává u Nejvyššího správního soudu společně se žalobou podanou u Krajského soudu v Praze, jíž se domáhá ochrany před nezákonným zásahem Krajské hygienické stanice Středočeského kraje, spočívajícím ve sdělení ze dne 4. 10. 2021, že navrhovatel přišel do kontaktu s osobou nakaženou nemocí covid-19, a proto se na něj vztahuje čtrnáctidenní karanténa a je povinen podrobit se PCR testu. Uvedené sdělení přitom bylo vydáno na základě předmětného mimořádného opatření odpůrce, proto je návrh podán ve lhůtě pro podání zásahové žaloby, s níž je podáván společně ve smyslu § 101a odst. 1 věty druhé s. ř. s. Z uvedeného důvodu by měl být navrhovatel oprávněn k podání návrhu na zrušení mimořádného opatření.
Nejvyšší správní soud návrh odmítl.
Z odůvodnění:
[13] Předtím, než se Nejvyšší správní soud mohl zabývat posouzením důvodnosti návrhu, zkoumal, zda jsou dány podmínky řízení.
[14] Návrh byl podán společně se žalobou proti úkonu správního orgánu, kterým bylo mimořádné opatření aplikováno vůči navrhovateli, ve lhůtě pro podání žaloby proti tomuto aplikujícímu rozhodnutí dle § 101a odst. 1 věty druhé s. ř. s. a usnesení rozšířeného senátu ze dne 13. 9. 2016, čj. 5 As 194/2014-36, č. 3470/2016 Sb. NSS. V bodech 20 a 21 tohoto usnesení rozšířený senát uvedl: „Druhým typem návrhu je pak návrh na ,incidenční‚ kontrolu zákonnosti opatření obecné povahy podle § 101a odst. 1 věty druhé s. ř. s., podle nějž pokud je [navrhovatel] podle zákona současně oprávněn ve věci, ve které bylo opatření [zákon nesprávně uvádí ,opatřením‚, pozn. rozšířeného senátu] obecné povahy užito, podat ve správním soudnictví žalobu nebo jiný návrh, může navrhnout zrušení opatření obecné povahy jen společně s takovým návrhem. Soudní řád správní zároveň upravuje pro každý z obou uvedených typů návrhu na zrušení opatření obecné povahy samostatnou lhůtu pro jejich podání. Pro návrh ‚abstraktní‘ se použije bezesporu tříletá lhůta od účinnosti opatření obecné povahy stanovená v § 101b odst. 1 s. ř. s. Pro návrh ‚incidenční‘ pak platí dle §
Nahrávám...
Nahrávám...