dnes je 29.3.2024

Input:

Daně a odvody - aktuálně

10.2.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7
Daně a odvody - aktuálně

Ing. Zdeněk Morávek

V následujícím textu je uveden chronologický přehled změn a novinek, které mohou mít dopad na činnost SVJ, a to se zaměřením na daňovou, účetní a související oblast.

Daňové zvýhodnění

Z pohledu zdanění závislé činnosti upozorněme, že již v průběhu roku 2021 byla pod č. 285/2021 Sb. zveřejněna novela zákona o daních z příjmů, která zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a také na třetí a další dítě. Z přechodných ustanovení ovšem vyplývá, že tato úprava nebude použita při měsíčních zúčtováních mezd za rok 2021. To znamená, že u zaměstnanců, kteří si u svého zaměstnavatele uplatňují daňové zvýhodnění na děti, se v průběhu roku 2021 nic měnit nebude a při zúčtování mzdy za zbylé měsíce roku 2021 a při výpočtu zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé budou zaměstnavatelem poskytovány částky daňového zvýhodnění na děti platné před novelou zákona o daních z příjmů. Zvýšení částek daňového zvýhodnění na děti promítne zaměstnavatel zaměstnancům až po skončení roku v ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2021 za celé zdaňovací období, resp. za kalendářní měsíce, kdy poplatník splňoval nárok na uplatnění daňového zvýhodnění na děti. Zaměstnanci, kteří budou za rok 2021 podávat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, ať již na základě povinnosti stanovené jim zákonem o daních z příjmů, nebo dobrovolně, uplatní zvýšené částky daňového zvýhodnění na druhé, třetí a další dítě v daňovém přiznání.

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zaměstnavatelé od roku 2022 již budou při měsíčním zúčtování příjmů a výpočtu zálohy na daň uplatňovat zvýšené částky daňového zvýhodnění na vyživované dítě.

Dále doplňme, že od roku 2022 byla uvedeným zákonem zrušena maximální výše měsíčního daňového bonusu.

K uvedené změně zveřejnila finanční správa informaci pod odkazem Informace ke zvýšení daňového zvýhodnění na druhé, třetí a další dítě Novinky 2021 | Finanční správa | Finanční správa (financnisprava.cz) .

Změny v souvislosti s novým stavebním zákonem

Dále upozorněme na daňové změny, které přinesl změnový zákon k novému stavebnímu zákonu, který byl zveřejněn pod č. 284/2021 Sb. a nabývá účinnosti k 1. 7. 2023. Změna zákona o daních z příjmů má pouze dvě změny, obě se týkají § 38l ZDP, který upravuje způsob prokazování nároku na odečet nezdanitelné části základu daně, slevy na dani podle § 35ba ZDP a daňového zvýhodnění z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti u plátce daně. V obou případech se jedná o změny, které souvisejí s prokazováním nároku na odečet úroků z úvěru použitého na zajištění bytové potřeby poplatníka. Jde o reakci na změny pojmů v novém stavebním zákoně, ke kterým došlo oproti předchozí právní úpravě, nejedná se o věcnou změnu. SVJ se bude tato změna týkat, pokud budou v pozici zaměstnavatelů, kteří budou posuzovat nárok na odečet této nezdanitelné částky u svých zaměstnanců.

Změna zákona o dani z přidané hodnoty má devět bodů, takže ani tato změna není nijak rozsáhlá. Nabývá účinnosti stejně jako stavební zákon, tj. k 1. 7. 2023. Změny se týkají § 48, 56 a 56a ZDPH, tedy logicky úpravy zdanění nemovitých věcí, což je úprava, která může být pro SVJ důležitá. Např. v § 48 ZDPH, který vymezuje, za jakých podmínek se uplatní první snížená sazba daně u dokončené stavby pro bydlení a dokončené stavby pro sociální bydlení. Podle dosavadní úpravy platilo, že pro účely DPH se stavbou pro bydlení rozuměla stavba bytového či rodinného domu podle právních předpisů upravujících katastr nemovitostí, tedy zákona č. 256/2013 Sb., ve znění pozdějších předpisů a navazujících prováděcích předpisů. Tyto předpisy však budou nových stavebním zákonem zrušeny a stavba bytového domu a rodinného domu tak budou vymezeny přímo stavebním zákonem, který tyto nové definice již obsahuje. Věcnou změnou je potom změna vymezení rodinného domu, ke které dojde v návaznosti na zaváděnou definici rodinného domu v novém stavebním zákoně. Nadále platí, že rodinný dům může mít nadále tři samostatné byty, nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví. Nově je ale doplněno, že rodinný dům může mít místo podkroví další, maximálně třetí nadzemní podlaží, které musí být ustoupené od vnějšího líce obvodové stěny budovy orientované k uliční čáře alespoň o dva metry.

Zejména z důvodu, aby v souvislosti s touto změnou nedošlo k okamžitým změnám sazby daně při poskytování stavebních nebo montážních prací spojených s již probíhající výstavbou a při dodání rodinných domů, které jsou pro účely DPH považovány za stavbu pro sociální bydlení, a při poskytování stavebních nebo montážních prací u již probíhajících oprav a jiných stavebních úprav prováděných na dokončených rodinných domech (považovaných pro účely DPH za stavbu pro bydlení nebo pro sociální bydlení), je do zákona o DPH v přechodných ustanoveních zapracováno dvouleté přechodné období, ve kterém budou rodinné domy, které již nesplní definici rodinného domu dle nové úpravy, považovány pro účely snížené sazby daně za rodinné domy navzdory tomu, že tuto definici nenaplňují.

V § 48 odst. 4 ZDPH dochází k úpravě vymezení pojmu obytný prostor, což je pojem specificky zavedený pro účely daně z přidané hodnoty tak, aby pojal rovněž materiální vymezení bytu podle stavebního zákona.

Změny v § 56 ZDPH potom spočívají zejména v terminologickém přizpůsobení novému stavebnímu zákonu. Týká se to úpravy stavebního pozemku v § 56 odst. 2 ZDPH, ovšem bez věcné změny, z čehož nadále vyplývá, že vymezení stavebního pozemku pro účely DPH se bude lišit od vymezení stavebního pozemku ve stavebních předpisech, a tedy i v novém stavebním zákoně.

K věcným změnám nedochází ani v § 56 odst. 3 ZDPH, který vymezuje podmínky, za kterých je osvobozeno dodání vybraných nemovitých věcí. Změny reagují pouze na vypuštění institutu kolaudačního souhlasu v novém stavebním zákoně, a to bez věcných změn.

Změna v § 56a ZDPH, který vymezuje podmínky pro osvobození od daně u nájmu nemovité věci, spočívá v nahrazení odkazu při vymezení stavby rodinného domu, kdy se dosavadní odkaz na právní předpisy upravující katastr nemovitostí nahrazuje odkazem na nový stavební zákon. Jak bylo uvedeno výše, tím dochází k rozšíření vymezení stavby rodinného domu, podmínky osvobození se včak jako takové nijak nemění.

SVJ jako zaměstnavatel

Pod č. 390/2021 Sb. bylo zveřejněno nové nařízení vlády o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Účinnost nabývá k 1. 11. 2021 a v plné míře nahrazuje předchozí nařízení vlády č. 495/2001 Sb., které bylo zrušeno.

Nařízením vlády č. 405/2021 Sb. se zvyšuje minimální mzda na částku 16 200 Kč. Daňově to má dopady na několik skutečností, a to:

  • Zvyšuje se limit pro osvobození pravidelně vyplácených důchodů v § 4 odst. 1 písm. h) ZDP, a to na 36 x 16 200 Kč = 583 200 Kč,

  • zvyšuje se částka maximální výše slevy za umístění dítěte dle § 35bb odst. 4 ZDP, která je limitována právě minimální mzdou,

  • zvyšuje se limit výše příjmů pro výplatu daňového bonusu dle § 35c odst. 4 ZDP na 6 x 16 200 = 97 200 Kč (Daňový bonus může uplatnit poplatník, který ve zdaňovacím období měl příjem podle § 6 nebo 7 alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy),

  • zvyšuje se limit výše příjmů pro výplatu měsíčního daňového bonusu na částku 8 100 Kč (dle § 35d odst. 4 ZDP je to polovina minimální mzdy).

Z pohledu nezdanitelných částek základu daně doplňme, že zvýšení limitu pro odpočet bezúplatných plnění ve výši 30 % základu daně, který platil pro zdaňovací období roku 2020 a 2021 (§ 15 odst. 1 ZDP) pro rok 2022 již neplatí a dochází tedy k návratu k omezení 15 % základu daně.

Dále doplňme pro případy úroků z úvěrů poskytnutých na uspokojení bytové potřeby, že na bytovou potřebu obstaranou po 1. 1. 2021 již platí snížený limit výše těchto úroků jako nezdanitelné částky základu daně ve výši 150 000 Kč. V případě bytové potřeby obstarané do konce roku 2020 platí i nadále limit ve výši 300 000 Kč za zdaňovací období. Blíže viz § 15 odst. 4 ZDP a změny provedené zákonem č. 386/2020 Sb., včetně přechodných ustanovení k těmto změnám.

Co se týká slev na dani, od roku 2022 dochází ke zvýšení základní slevy na dani z částky 27 840 Kč na částku 30 840 Kč, tj. 2 570 Kč měsíčně. Změna byla provedena zákonem č. 609/2020 Sb., který upravil postupné zvyšování základní slevy na dani.

Dále byla zákonem č. 286/2021 Sb. s účinností od 1. 1. 2022 doplněna sleva na dani na zastavenou exekuci, a to do § 35 odst. 4 ZDP. Podle této úpravy se daň poplatníka vypočtená za zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, snižuje o slevu za zastavenou exekuci, jejíž výše odpovídá výši náhrady, kterou oprávněnému v daném zdaňovacím období nebo období, za které se podává daňové přiznání, přizná exekutor při zastavení exekuce, jejímž předmětem byla pohledávka nepřevyšující částku 1 500 Kč bez příslušenství a která probíhala po dobu alespoň tří let přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb., z důvodu, že v těchto třech letech nebyla tato pohledávka vymožena ani zčásti. Jedná se o roční slevu na dani, jedná se o slevu, která bude uplatněna před slevami podle § 35ba ZDP. Tato sleva bude použita poprvé v ročním zúčtování nebo v daňovém přiznání za rok 2022.

Prakticky to znamená, že pokud dojde k zastavení exekuce, náleží věřiteli náhrada ve výši 30 % původního dluhu, maximálně však 450 Kč. Nepůjde však o náhradu dluhu, kterou by věřitel dostal, ten si ji bude moci pouze odečíst od základu daně jako slevu na dani.

Všechny výše uvedené změny by byly pro SVJ poplatné za situace, že by vystupovalo jako zaměstnavatel a zdaňovalo by příjem svých zaměstnanců. K tomu doplňme ještě důležitou informaci z pohledu zdanění srážkovou daní, a to že částka povinné účasti na nemocenském pojištění zůstává pro rok 2022 stejná, tedy 3 500 Kč měsíčně, úprava srážkové daně bez podepsaného prohlášení k dani tak zůstává také stejná jako v roce 2021 (§ 6 odst. 4 ZDP). To bude významné zejména u zdanění členů výboru SVJ.

Cestovní náhrady

I SVJ se dostává do situace, kdy vyplácí cestovní náhrady, proto je nutné upozornit i na tuto oblast. Co se týká cestovních náhrad, poslední úpravu přinesla s účinností od 1. 1. 2022 vyhláška č. 511/2021 Sb. Od 1. 1. 2022 tak platí, že výše průměrné ceny pohonné hmoty činí:

  • 37,10 Kč za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů,

  • 40,50 Kč za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů,

  • 36,10 Kč za 1 litr motorové nafty,

  • 4,10 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.

Dále dochází ke zvýšení sazba základní náhrady za 1 km jízdy, a to na

Nahrávám...
Nahrávám...