Zapomněl(a) jste své osobní heslo? Neznáte své přístupové údaje?
Získejte přístup k tomuto placenému dokumentu zdarma.
Informace najdete pod ukázkou textu.
Mgr. Pavla Krejčí
K odst. 1
Pokud si pojistitel musí být při uzavírání pojistné smlouvy vědom nesrovnalostí mezi jím nabízeným pojištěním a požadavky zájemce o uzavření pojistné smlouvy, je povinen zájemce na tyto nesrovnalosti upozornit. Na pojistitele tak dopadá v podstatě povinnost doporučit zájemci o pojištění vhodný typ pojištění, a to na základě konkrétních požadavků zájemce o pojištění. Je tomu tak proto, že "pojistiteli svědčí domněnka zvláštní kvality odborníka v úzce specializovaném odvětví". 1 Podrobnosti pak stanoví zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění (dále jen "zákon č. 170/2018 Sb."), který v § 71 pojistiteli stanoví povinnost distribuovat pojištění s odbornou péčí. Pojistitel je tak povinen jednat kvalifikovaně, čestně, spravedlivě a v nejlepším zájmu zájemce.
Komentované ustanovení chrání všechny zájemce o pojištění, nikoliv tedy pouze spotřebitele.
Získání informací od zájemce
Před sjednáním nebo podstatnou změnou pojištění je pojistitel povinen získat od zájemce informace týkající se jeho požadavků, cílů a potřeb (§ 77 zákona č. 170/2018 Sb.).
Pojistitel není oprávněn používat při komunikaci se zájemcem nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace. Tyto požadavky se vztahují i na reklamní sdělení týkající se pojištění.
Doporučení poskytované zájemci nebo pojistníkovi
Na základě získaných informací poskytne pojistitel zájemci nebo pojistníkovi při změně pojištění doporučení, aby se mohl zákazník rozhodnout, zda sjedná nebo podstatně změní pojištění. Tato povinnost na pojišťovnu nedopadá v případě podstatné změny neživotního pojištění, jestliže výše pojistného za pojištění, kterého se změna týká, nepřesahuje:
Doporučení je pojistitel povinen zájemci poskytnout na základě:
a) analýzy:
b) výběru z dostatečného počtu vhodných pojistných produktů, které může pojišťovna nebo pojišťovací zprostředkovatel distribuovat.
Při posouzení, zda pojistitel splnil požadavky kladné komentovaným ustanovením, musí být vzato v úvahu:
Proto například při uzavírání pojistných smluv prostřednictvím internetu bude odpovědnost pojistitele značně snížena.
Záznam z jednání
Z jednání, které vedlo ke sjednání nebo podstatné změně pojištění, pojistitel (nebo pojišťovací zprostředkovatel), zejména na základě informací poskytnutých zájemcem v závislosti na charakteru pojištění, vyhotoví záznam z jednání obsahující požadavky, cíle a potřeby zájemce související s daným pojištěním, své doporučení a důvody, na kterých zakládá své doporučení pro sjednání nebo podstatnou změnu daného pojištění (§ 79 zákona č. 170/2018 Sb.). Součástí záznamu z jednání je i vysvětlení dopadů sjednání nebo podstatné změny pojištění, včetně souvisejících rizik.
Výjimky z povinnosti zhotovit záznam z jednání
Podle § 79 odst. 3 zákona č. 170/2018 Sb. výjimku tvoří:
Další informační povinnost
Další informační povinnost se na pojistitele vztahuje podle § 83 a násl. zákona č. 170/2018 Sb., přičemž pojistitel je zejména povinen poskytnout následující obecné informace o:
Další informace je pak pojistitel povinen poskytnout zájemci v případě životního pojištění (§ 85 zákona č. 170/2018 Sb.), rezervotvorného pojištění (§ 85 zákona č. 170/2018 Sb.) a v případě pojištění vázaného na koupi zboží nebo služby (§ 87 zákona č. 170/2018 Sb.).
Právo pojistníka na odstoupení od smlouvy
V souladu s § 2808 pak platí, že pokud pojistitel poruší svou povinnost podle komentovaného ustanovení, má pojistník právo od pojistné smlouvy odstoupit. Právo odstoupit od smlouvy zaniká, nevyužije-li jej pojistník do dvou měsíců ode dne, kdy zjistil nebo musel zjistit porušení…