Případová studie projektu v oblasti rozvoje školního
vzdělávání
Název projektu
Zavádění rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
do praxe.
Realizátor a program
podpory
Jedná
se o národní projekt a realizoval ho Národní institut pro další vzdělávání (NIDV), který je příspěvkovou organizací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
a jeho pracoviště jsou rozmístěna ve všech krajských městech ČR. Hlavní činností
NIDV je příprava a realizace přednášek, kurzů a seminářů v rámci dalšího vzdělávání
učitelů. Partnerem projektu byl Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP).
Cílem
projektu byla podpora a snazší zavádění RVP ZV, včetně metodické podpory při
tvorbě Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (ŠVP ZV) školami,
které s jeho tvorbou zatím neměly žádné zkušenosti. Cílovými skupinami byly učitelé,
ředitelé škol, výchovní poradci, poradenští pracovníci ve školství a další
odborní pracovníci, především ti, kteří byli pověřeni tvorbou ŠVP ZV. Projekt byl zaměřen na celou Českou republiku, kromě hl. města Prahy.
RVP
ZV je komplexní pedagogický dokument, který má koordinovat systém vzdělávání na
všech typech škol a školských zařízeních poskytujících základní vzdělávání.
Dokument připravuje stát a školy si podle něho musí připravit svůj Školní vzdělávací
program pro základní vzdělávání (ŠVP ZV). Implementace programů byla postupně
zahájena ve školním roce 2007/2008.
Projekt
byl financován z OP RLZ ve vazbě na prioritu 3 Rozvoj celoživotního učení a
opatření 3.1 Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ, SŠ, VOŠ a ve školských zařízeních a
ustavení systému podporující rozvoj vzdělávání a jeho vazby na trh práce.
Projekt
byl spolufinancován z ESF ve výši 75 % a zbylá částka ve výši 25 % byla
poskytnuta ze státního rozpočtu. Celkové náklady projektu představovaly 56 019
265 Kč. Trvání projektu bylo původně naplánováno na 24 měsíců, v období od
1.4.2005 do 31.3.2007. Později byl projekt prodloužen na základě výsledků průzkumu
provedeného ve školách do 30.11.2007. V souvislosti s tím byl i přepracován
rozpočet a celkové uznatelné náklady byly mírně sníženy na 55 654 808 Kč.
Přípravná fáze projektu
Před
schválením a zahájením projektu bylo v průběhu října 2004 provedeno dotazníkové
šetření, jehož cílem bylo ověřit, zda obsah připravovaných seminářů
odpovídá skutečným potřebám a požadavkům pedagogů. Průzkum byl proveden v kraji
Jihočeském, Zlínském, Moravskoslezském, Jihomoravském, Karlovarském, Ústeckém a
v kraji Vysočina. Dotazník vyplnilo 732 respondentů. Tabulka 17 uvádí počty
respondentů v jednotlivých krajích.
Tabulka
1: Počty respondentů podle krajů
Oslovení
odpovídali na následující otázky:
- Co Vás v souvislosti se
zaváděním RVP ZV zajímá nejvíce?
- Které průřezové téma RVP ZV je pro Vaši školu
nejzajímavější?
- Co by Vám pomohlo při přípravě ŠVP ZV?
Průzkum
tedy potvrdil, že obsah připravovaných seminářů je v souladu s potřebami
pedagogů a pomohl jej více upřesnit.
Řízení projektu
Na
začátku projektu bylo nutné vytvořit implementační strukturu pro řízení
projektu a určit pracovníky zodpovědné za řízení v jednotlivých krajích.
Vzhledem k rozsáhlosti projektu byl sestaven tým 17 pracovníků v čele s řídícím
výborem.
Realizační
tým projektu Koordinátor se skládal hlavně z:
- řídícího výboru;
- regionálních manažerů;
- ekonoma.
Řídící
výbor byl tvořen dvěma manažery a jedním hlavním manažerem, jejichž úkolem bylo
řídit projekt na národní úrovni, zajišťovat jednotnost aktivit a koordinovat
práci regionálních manažerů v krajích. Regionálních manažerů bylo 13 a
odpovídali za realizaci aktivit projektu v jednotlivých krajích ČR.
Realizační
tým dále doplňoval pracovník ICT, asistentka a pracovník pro oblast Public
Relations. Metodickou pomoc zajišťovala Sekce mezinárodní spolupráce a projektů
(SMSP) a vedení NIDV.
Realizace projektu
Kromě
již zmíněného sestavení realizačního týmu a výběru ostatních pracovníků patří
mezi realizované aktivity projektu zajištění informačního servisu, realizace
seminářů, zajištění metodických materiálů k seminářům, distribuce nejdůležitějších
kurikulárních dokumentů do škol, monitoring, evaluace a poskytnutí odborných
konzultací. Na základě zpětných vazeb účastníků Akcí na zakázku byla
vypracována Analýza potřeb pedagogických sborů a projekt byl prodloužen. Trvání
některých aktivit se tím tedy také prodloužilo a byly přidány i aktivity zcela
nové. Mezi ně patří konání workshopů, poskytování poradenství školám, výzkum a
vytvoření sborníku projektu. Harmonogram realizace projektu uvádí obrázek 7.
Nejdůležitějšími
aktivitami byly veškeré semináře a kurzy. Nejprve se uskutečnily Semináře pro školitele
ŠVP ZV, následně Semináře pro koordinátory tvorby ŠVP ZV, Akce na zakázku a
nakonec byla realizována aktivita nazvaná Pomoc školám.
Semináře pro budoucí školitele
ŠVP ZV
V
prvé řadě bylo nutné uskutečnit výběrové řízení na školitele. Výběr byl
proveden na základě znalostí uchazečů RVP ZV a jejich odborných zkušeností potřebných
pro lektorování. Vybraní účastníci absolvovali dané semináře a po splnění určitých
podmínek byli certifikováni, tzn. mohli předávat nabyté informace na dalších kurzech
realizovaných v rámci projektu. Jednalo se o vyškolení lektorů Seminářů pro
koordinátory a Akcí na zakázku. Kurzy pro školitele koordinátorů proběhly během
roku 2005. Účastníci absolvovali jednotný základ v rozsahu 48 hodin a následně
odbornou nadstavbu v rozsahu 16 hodin. V roce 2005 a 2006 se uskutečnily kurzy
pro školitele Akcí na zakázku, na kterých prošli účastníci rovněž jednotným
základem a poté měli možnost výběru jednoho z pěti tématických okruhů v rozsahu
32 hodin.
Harmonogram aktivit projektu
Koordinátor
Semináře pro koordinátory
tvorby ŠVP ZV
Semináře
byly základní aktivitou projektu Koordinátor. Cílem školení bylo především
pochopení změn vycházejících z RVP ZV, porozumění kurikulárním dokumentům a klíčovým
kompetencím. Struktura seminářů byla následující:
- Zkušenosti účastníků,
co obnáší RVP ZV;
- Kontext reformy, motivace ke změnám;
- Cíle vzdělávání, klíčové kompetence;
- Průřezová témata;
- Hodnocení žáků a autoevaluace školy;
- Struktura ŠVP ZV, Rámcový učební plán;
- Očekávané výstupy, učební osnovy.
Bylo
zrealizováno celkem 157 seminářů, na kterých byli účastníci vyškoleni v
metodice tvorby ŠVP ZV tak, aby poté byli schopni koordinovat vlastní tvorbu ŠVP
ZV na své škole. Na závěr proběhla opět certifikace těchto koordinátorů. Celkem
se seminářů zúčastnilo 3028 osob, z nichž 2420 obdrželo certifikát.
O
podobné semináře projevili zájem rovněž koordinátoři tvorby ŠVP ZV z Prahy. Přestože
finanční prostředky z projektu nejsou určeny pro oblast hl. města Prahy, s
finanční pomocí Magistrátu hl. města Prahy mohlo dojít k uskutečnění 10 seminářů
i na území tohoto města.
Akce na zakázku
Akce
na zakázku jsou semináře pro pedagogické sbory připravené podle specifických požadavků
škol. Školám byla předložena nabídka pěti tematických okruhů a náplň seminářů
byla vždy upravena podle konkrétních požadavků škol. Témata okruhů byla
následující:
- Hodnocení
žáků (Změna hodnocení žáků, Diagnostika žáků) a Autoevaluace školy;
- Spolupráce se
sociálními partnery (Spolupráce s rodiči a zřizovateli, Komunitní škola,
Marketing školy);
- Průřezová témata;
- Vytváření postojů a
hodnot u žáků (Klíčové kompetence, Integrace vzdělávacího obsahu);
- Individualizace vzdělávacího
procesu (Nadaní a znevýhodnění žáci, Metody výuky, Diferenciace a
individualizace výuky).
Největší
zájem byl o téma Hodnocení žáka a autoevaluace školy. Původně bylo plánováno
uskutečnění 100 Akcí na zakázku, avšak z důvodu velkého zájmu o toto školení
byl jejich počet navýšen na 200. Nakonec se podařilo uskutečnit 199 Akcí na
zakázku.
Odborné konzultace k tvorbě
ŠVP ZV - Pomoc školám
Cílem
této aktivity byla pomoc školám s tvorbou ŠVP ZV prostřednictvím telefonických
nebo písemných konzultací a podávání návrhů na další postup se zaváděním ŠVP
ZV. Vzhledem k tomu, že těchto konzultací nebylo ze strany škol využíváno v
takové míře, v jaké bylo plánováno, byla zavedena i možnost poskytování
osobních konzultací přímo na školách nebo na krajských pracovištích.
V
průběhu realizace projektu se ukázalo, že zájem o tuto problematiku je podstatně
větší, než se očekávalo. Kromě toho, vzhledem k dosud malým zkušenostem žadatele
s realizací projektů, byl rozpočet projektu nadhodnocen a plánované finanční
prostředky nebyly zdaleka vyčerpány. Na základě tohoto zjištění bylo rozhodnuto
o prodloužení projektu a zahájení nových aktivit. Jaké byly další potřeby a požadavky
pedagogických sborů v souvislosti s tvorbou ŠVP ZV, měla zjistit Analýza potřeb
pedagogických sborů, která proběhla v průběhu roku 2006 během konání Akcí
na zakázku.
Průzkum
byl proveden opět formou dotazníkového šetření v několika klíčových oblastech.
Otázky se týkaly např. kvality probíhajícího studia, představ pedagogů o dalších
službách NIDV nebo obsahového zaměření případných dalších aktivit. Šetření proběhlo
na 40 školách v 10 krajích České republiky. Z průzkumu vyplynuly potřeby a požadavky
na více informací a materiálů k tematice ŠVP ZV,…