K 1. lednu 2018 nabyla účinnosti novela stavebního zákona, která se dotýká i některých postupů v administraci žádostí o podporu z programu Nová zelená úsporám. Níže vám přinášíme přehled nejdůležitějších změn a jejich dopad do programu.
Stavební úřad mi nevydal stanovisko k mému stavebnímu záměru, lze jej něčím nahradit?
Novela stavebního zákona rozšiřuje okruh záměrů, které nepodléhají stavebnímu řízení a některé stavební úřady tak u jednodušších změn stávajících domů nechtějí vydávat žádná stanoviska. V takovém případě můžete oficiální stanovisko stavebního úřadu nahradit např. záznamem z proběhlého ústního jednání, případně i čestným prohlášením, že jste svůj záměr se stavebním úřadem řádně projednal, a že záměr nevyžaduje žádné povolení.
V případě stavebních záměrů vyžadující nějakou formu povolení, tedy zejména v případě nové výstavby nebo větší změny stávajícího domu (realizace přístavby či nástavby a další stavební úpravy, při nichž dochází k zásahu do nosných konstrukcí nebo k výrazné změně vzhledu) nebo v případě památkově chráněných staveb, se postup nemění – stanovisko stavebního úřadu bude i nadále vyžadováno – většinou se bude jednat o vydané stavební povolení či souhlas s provedením ohlášené stavby.
Jak mám doložit dokončení realizace?
Výrazné proměny doznaly postupy spojené s formálním dokončením stavby. U většiny rodinných domů nebude stavební úřad již nadále vydávat kolaudační souhlas či souhlas s užíváním stavby.
Doklad o dokončení realizace bude mít nejčastěji podobu:
- stavební záměry nevyžadující žádné povolení: zpráva technického dozoru;
- změny stávajících domů vyžadující povolení: kopie formuláře „Ohlášení dokončení stavby" a zpráva technického dozoru;
- nově postavené domy: aktuální výpis z Katastru nemovitostí, ve kterém bude nemovitost zapsána s požadovaným účelem užívání včetně přiděleného čísla popisného.
Více informací o dokončování…