8.2.2
Vedení účetnictví a jeho rozsah
Ing. Marta Neplechová, CSc.
NahoruVedení účetnictví
ZÚČ ukládá účetním jednotkám účtovat podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, vždy do účetního období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí v souladu s účetními metodami (princip tzv. akruálního účetnictví).
Právnické osoby, vlastníci bytových domů vedou účetnictví ode dne svého vzniku (den zápisu do příslušného veřejného rejstříku rejstříkového soudu) do dne svého zániku (den výmazu z příslušného rejstříku).
Fyzické osoby zapsané do obchodního rejstříku jsou povinny vést účetnictví ode dne zápisu do dne výmazu z obchodního rejstříku. Pokud vlastníci bytových domů vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí, pak takto postupují od prvního dne účetního období následujícího po období, ve kterém učinily toto rozhodnutí, a mohou ukončit jeho vedení vždy jen ke konci účetního období.
NahoruÚčetní období
Účetním obdobím je kalendářní rok, pokud účetní jednotka ve své kompetenci nestanoví hospodářský rok (pozn. autorky: v případě vlastníků domů není důvod pro používání hospodářského roku, jde však o rozhodnutí účetní jednotky). Hospodářský rok má rovněž dvanáct měsíců, avšak začíná prvního dne jiného měsíce než leden (§ 3 ZÚČ).
NahoruOdpovědnost
Účetní jednotka vede účetnictví vlastními silami, ZÚČ však umožňuje účetní jednotce pověřit vedením svého účetnictví i jinou právnickou nebo fyzickou osobu (§ 5 ZÚČ). Předpokládá se, že tato osoba má potřebné kvalifikační předpoklady. Odpovědnost za vedení účetnictví i v tomto případě nese vždy účetní jednotka (její statutární orgán).
NahoruSmlouva o vedení účetnictví
Pro řádně uzavřenou smlouvu o externím vedení účetnictví je podstatné stanovení povinností obou smluvních stran s ohledem na konkrétní podmínky či situaci, tj. jaké povinnosti má účetní jednotka jako zadavatel a za co odpovídá zpracovatel. Je samozřejmé, že zpracovatel účetnictví odpovídá v prvé řadě za dodržování účetních předpisů.
NahoruObsah smlouvy o externím vedení účetnictví
Smlouva o externím vedení účetnictví vlastníka bytového domu zahrnuje obvykle
-
předmět smlouvy (zpracování účetních dokladů, účetních závěrek, zajišťování odvodu daně za plátce daně, vypracování daňového přiznání k dani z příjmů),
-
zpracování vyúčtování služeb spojených s užíváním bytů aj.,
-
termíny plnění smluvených povinností,
-
cenu a fakturaci (vyúčtování),
-
další práva a povinnosti smluvních stran, zejména z titulu bankovního styku, zajišťování podkladů pro průběžné vedení účetnictví, předávání podkladů potřebných k vyúčtování služeb spojených s užíváním bytů aj.,
-
ustanovení přechodná a závěrečná (možnost dodatků ke smlouvě, doba trvání smlouvy, výpovědní lhůta oboustranně, den účinnosti smlouvy aj.).
NahoruRozsah vedení účetnictví
ZÚČ ukládá účetním jednotkám povinnost vést účetnictví v plném rozsahu;…