Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Vláda schválila elektronické hlášení pracovních úrazů zaměstnavateli

20.8.2025, Zdroj: Vláda ČR (www.vlada.cz)Doba čtení: 6 minut

Zaměstnavatelé budou od příštího roku muset pracovní úrazy svých zaměstnanců hlásit úřadům elektronicky. Oznamovat je budou přes portál inspekce práce. Upraví se i evidence pracovních zranění či zasílání záznamů o nich. Vyplývá to z chystaného nařízení vlády o povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech, které schválila vláda.

Zaměstnavatelé budou ohlašovat pracovní úraz a zasílat záznam o něm (včetně jeho případné aktualizace) jednoduše elektronicky prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce, který již sám zajistí odeslání na příslušný úřad. Díky tomuto kroku dojde k výraznému omezení administrativní zátěže nejen pro samotné zaměstnavatele, ale také pro zmíněné instituce.

Nařízení stanovuje, jaké náležitosti musí ohlášení a záznamy o pracovních úrazech obsahovat. Jasně dané postupy zajistí přehlednější správu a efektivní statistiku pracovních úrazů, což v důsledku přinese i lepší ochranu práv zaměstnanců. Nařízení vstoupí v účinnost dne 1. ledna 2026.

Vláda schválila i další nařízení z oblasti BOZP

Spolu s tímto nařízením vláda schválila i nařízení upřesňující pravidla pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích. Novela mimo jiné upravuje roli koordinátora BOZP či pravidla bezpečného pohybu po staveništi.

Další přijaté nařízení vlády se týká úpravy sazeb poplatků za odbornou činnost Technické inspekce ČR. Cílem je zajistit finanční soběstačnost této organizace a reagovat na legislativní změny, včetně rozšíření její působnosti o vzdělávání odborné veřejnosti.

Další schválené nařízení vlády pak konkretizuje a zjednodušuje podmínky pro akreditaci a provádění zkoušek odborné způsobilosti v oblasti BOZP. Zavádí jasnější pravidla pro činnost akreditovaných subjektů i zkušebních komisí a zohledňuje dosavadní zkušenosti z praxe.

Přehled povinností zaměstnavatelů a OSVČ v případě vzniku pracovního úrazu

  • zachovat stav pracoviště na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu,
  • zjistit příčinu a všechny okolnosti vzniku pracovního úrazu,
  • zapsat úraz do knihy úrazů,
  • ohlásit vznik závažného a smrtelného pracovního úrazu bez zbytečného odkladu stanoveným orgánům a institucím,
  • vyhotovit záznam o úrazu,
  • zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím,
  • přijmout a provést nezbytná opatření, aby se zabránilo opakování pracovního úrazu.

 Přehled povinností zaměstnavatelů a OSVČ v případě vzniku pracovních úrazů (110,7 kB)

Zachování stavu pracoviště na místě úrazového děje

Povinnost zachovat úrazový děj souvisí i s oprávněním oblastního inspektorátu práce zakotveným v ust. § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o inspekci práce"), podle kterého může oblastní inspektorát práce kontrolovat příčiny a okolnosti pracovních úrazů, popřípadě se zúčastňovat šetření na místě úrazového děje, proto je důležité jej informovat v co nejkratším časovém intervalu, aby nedošlo ke změně úrazové situace.

Nařídit zachování místa úrazového děje v původním stavu až do skončení šetření o pracovním úrazu nebo po dobu nezbytnou k zadokumentování místa úrazového děje je oprávnění inspektora, a to na základě ust. § 7 odst. 1 písm. e) zákona o inspekci práce.

Zjistit příčinu a všechny okolnosti vzniku pracovního úrazu

Zaměstnavatel, u něhož došlo k pracovnímu úrazu, je povinen objasnit příčiny a okolnosti jeho vzniku, a to za účasti zaměstnance, pokud to jeho zdravotní stav dovoluje, také za účasti svědků a odborové organizace a zástupce pro oblast BOZP.

Při vzniku pracovního úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele je zaměstnavatel, u něhož došlo k pracovnímu úrazu, povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance a zároveň mu umožnit účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a