Na jaře často přichází řádná vyúčtování, lidé se obracejí na ERÚ kvůli nejasnostem. Letos přibylo případů, kdy je spotřeba stanovena odhadem distributora.
Odhad spotřeby
- Odhad lze použít, když není samoodečet ani fyzický odečet.
- Nejde o náhodný údaj – vychází z tzv. typových diagramů dodávek (TDD).
- Odhad lze použít max. dvakrát po sobě, pak musí následovat odečet.
- Odhad obvykle odpovídá realitě, ale nemusí sedět u domácností s atypickým chováním.
Možnost reklamace
- Spotřebitel může vyúčtování reklamovat a doložit skutečnou spotřebu.
- Dodavatel by měl reklamaci uznat a případný rozdíl vrátit.
- I při reklamaci je nutné uhradit případný nedoplatek včas – jinak hrozí sankce.
Reklamace – lhůty a náhrady
- Dodavatel má na vyřízení reklamace 30 dní (v případech spotřeby).
- Pokud lhůtu nedodrží, náleží finanční náhrada:
- Elektřina: 600 Kč/den, max. 24 000 Kč
- Plyn: 750 Kč/den, max. 7 500 Kč
- O náhradu je třeba požádat písemně do 60 dnů od porušení lhůty.
Na co si dát při vyúčtování pozor
- Ověřit zúčtovací období – navazuje správně?
- Zkontrolovat jednotkovou cenu (Kč/MWh) – odpovídá smlouvě?
- Ujistit se, že byly započítány všechny zálohy a případný přeplatek.
- Nové zálohy musí odpovídat předpokládané spotřebě – neměly by být zbytečně vysoké.
Samoodečet – jak na to
- Vyhnete se odhadu distributora.
- Stačí opsat nebo vyfotit stav elektroměru/plynoměru a poslat distributorovi.
- U dvoutarifu nutné uvést obě hodnoty – vysoký i nízký tarif.
NahoruTZ ERÚ: Spotřebu elektřiny či plynu může stanovit i odhad distributora
Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se spotřebitelé aktuálně obracejí se specifickým dotazem týkajícím se vyúčtování. Není jim jasné, jak mohla být stanovená spotřeba energie, aniž by kdokoliv viděl jejich elektroměr nebo plynoměr.
Není to sice přímo pravidlem, velmi často ale spotřebitelům na jaře chodí řádná vyúčtování za energii. ERÚ jim na svých telefonických linkách každoročně pomáhá, pokud se ve faktuře nedokážou zorientovat. Letošek je však netypický zvýšeným množstvím podnětů na stanovení spotřeby odhadem distributora.
Ten lze pro účely vyúčtování skutečně využít, pokud si zákazník neudělá samoodečet, nebo hodnoty z měřícího zařízení neodečte distributor. Nejedná se přitom o žádný náhodný odhad, ale o hodnoty vycházející z tzv. typových diagramů dodávek (TDD), tedy modelů spotřeby dle různých typů odběratelů. Spotřebu lze odhadovat maximálně dvakrát po sobě, následně už musí dojít k fyzickému odečtu, nebo samoodečtu zákazníkem.
„Obecně by odhad distributora měl odpovídat realitě, vychází totiž z velkého množství měření u domácností podobného typu. Samozřejmě se ale může stát, že v některých případech sedět nebude, protože daný spotřebitel například výrazně šetří na topení, vůbec nevyužívá některé spotřebiče a podobně. V takovém případě může vyúčtování u dodavatele reklamovat, a pokud doloží skutečnou spotřebu, měl by obchodník jeho reklamaci uznat,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Jestliže ale spotřebiteli z vyúčtování plyne nedoplatek, měl by ho určitě v termínu uhradit, ať se nevystavuje riziku sankcí. Pokud bude spotřeba upravená, dodavatel mu následně rozdíl musí vyrovnat,“ dodává Markéta Zemanová.
V případech, kdy mu…