dnes je 3.5.2024

Input:

Úhrada pro neodečtený byt

21.1.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.6.3
Úhrada pro neodečtený byt

Ing. Jiří Skuhra, CSc.

Neumožní-li příjemce služeb instalaci měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, postupuje se při výpočtu spotřební složky na vytápění dle přílohy č. 2 a § 3 odst. 5 vyhlášky č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům.

Příloha č. 2 vyhlášky uvádí vzorec pro výpočet spotřební složky nákladů na vytápění bytu nebo nebytového prostoru, resp. za dodávku teplé užitkové vody, na základě stanoveného náhradního náměru pro případy, kdy u příjemce služby:

- z jeho rozhodnutí nebylo možno instalovat měřiče tepelné energie nebo indikátory vytápění či vodoměry, nebo

- nebyl umožněn jejich odečet nebo došlo-li k ovlivnění či poškození těchto zařízení.

Velikost náhradní hodnoty náměru při stanovení spotřební složky nákladů na vytápění byla přímo úměrná konstantě 1,6, velikosti dílčích nákladů spotřební složky celkem a započitatelné podlahové ploše daného bytu, resp. nebytového prostoru, a nepřímo úměrná hodnotě započitatelné podlahové plochy v zúčtovací jednotce celkem. Zjednodušený vzorec byl vhodný a postačující pro jednotlivé případy bytů a nebytových prostorů, u nichž není (a to z viny příjemců služby) známa hodnota odečtu měřidla nebo indikátoru. Vzorec z této přílohy 2 ve tvaru

Zjednodušený vzorec svým nízkým součinitelem byl k nepřizpůsobivým příjemcům služby na jednu stranu vstřícný svou hodnotou (za přiměřenou se praxí ukázala hodnota 1,8), na druhé straně při teoretickém výskytu více nepřizpůsobivých příjemců služby výpočet saturoval větší část z celkových úhrad, než by bylo vhodné vzhledem k ostatním příjemcům. Proto v metodickém pokynu byla doporučena korekce při vyšším než mezním výskytu neodečtených údajů u příjemců obou služeb. Nový součinitel "3" u vytápění se do převzatého vzorce nehodí a nemá opodstatnění vzhledem k maximální možné úhradě za teplo k vytápění. Spotřební složka u "neměřených" bytů se tím výrazně liší od průměru u všech ostatních (= "měřených") bytů a nepochybně bude v rozporu s horní mezí úhrady. Vzorec z vyhlášky pro výpočet náhradní úhrady v daném případě je v rozporu se zákonem, který dílčí "pardon" určit náhradní hodnotu úhrady pod trojnásobek měrné spotřeby neumožňuje.

Je zřejmé, že neumožnění odečtu, resp. zabránění instalaci indikátoru vytápění, by mělo být prokázáno a termín odečtu či instalace musí být předem oznámen. Náležitosti průkazného oznámení termínu nejsou výslovně v zákoně č. 67/2013 Sb., vyhlášce č. 269/2015 Sb. či v metodickém pokynu MMR k těmto předpisům upraveny, ale za nezpochybnitelný se považuje projev vůle. Obecně lze však považovat za projev vůle v dané souvislosti s odečtem údajů z měřičů a indikátorů v bytě i vyvěšení termínu odečtu na vývěsce v domě, ale průkaznost je v takovém případě obtížná (oznámení může být někým úmyslně odstraněno atd.) nebo zpochybňovaná (na rozdíl od běžného postupu v Německu, kde většinové jednání uživatelů bytů v objektu je přesvědčivým důkazem o dostupnosti upozornění o termínu odečtu). V praxi odečtu tepla a teplé vody je za dostačující pokládáno dvojí oznámení – na vývěsce a vhozením upozornění do poštovní schránky. V zájmu předcházení následných stížností je rovněž obvyklé informovat zapomětlivého příjemce služby doporučeným dopisem a organizovat pro něho za úplatu mimořádný odečet. Přístupy uplatňované poskytovateli služeb a jimi najatými rozúčtovacími firmami se případ od případu liší, a proto nelze s odkazem na typové řešení doporučit jednotný přístup. Za nadstandardní postup lze např. označit praxi, kdy příjemce služby nezpřístupní byt na první termín odečtu a je pak individuálně informován o druhém termínu odečtu opět oznámením do poštovní schránky. Pokud ani na druhý termín odečtu byt nezpřístupní, je příjemce služby informován poskytovatelem služby výzvou – vloženou do poštovní schránky, kde je upozorněn na to, že nezpřístupnil byt k odečtům, a může si tedy domluvit s odečtovou firmou třetí, individuální termín odečtu. Ve výzvě je obeznámen, že pokud tak neučiní, budou mu náklady vypočteny náhradním způsobem dle vyhlášky č. 269/2015 Sb. Je-li v objektu odečteno po prvním a druhém termínu odečtu 95 % a více procent bytů, má se za to, že informace o termínu odečtu byla prokazatelně uživatelům

Nahrávám...
Nahrávám...