dnes je 2.5.2024

Input:

Právní a faktické kroky, které je nezbytné učinit ihned po zahájení likvidace

29.1.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.8.3
Právní a faktické kroky, které je nezbytné učinit ihned po zahájení likvidace

Mgr. Pavla Krejčí

Po zahájení likvidace je nezbytné bezprostředně učinit některé právní kroky, a to jak ze strany likvidátora, tak i ze strany členů představenstva družstva. Vedle těchto právních kroků je pak nezbytné učinit i některé kroky v oblasti účetní a daňové. O nich pojednává samostatná kapitola.

Povinně je třeba učinit:

a) Zápis vstupu družstva do likvidace a zápis osoby likvidátora do obchodního rejstříku

b) Předat likvidátorovi veškeré informace a dokumenty nezbytné k uskutečnění procesu likvidace

c) Oznámit vstup družstva do likvidace všem známým věřitelům

d) Zveřejnit oznámení vstupu družstva do likvidace v obchodním věstníku a učinit výzvu k přihlášení pohledávek

e) Zpracovat soupis jmění

Vedle těchto obligatorních kroků mohou být učiněny i některé kroky, které sice zákon nevyžaduje, ale slouží pro zefektivnění celého procesu likvidace.

f) Zpracování časového harmonogramu celé likvidace

a) Zápis do obchodního rejstříku

Po zahájení likvidace je především likvidátor tou osobou, která je odpovědná za průběh likvidace. Z tohoto důvodu je to likvidátor, který je povinen bez zbytečného odkladu po zrušení družstva s likvidací podat návrh na zápis vstupu družstva do likvidace a návrh na zápis své osoby jako likvidátora do obchodního rejstříku. Porušení této povinnosti by bylo porušením povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře.

Po dobu likvidace bude družstvo povinně používat ke své obchodní firmě dodatek "v likvidaci" (tato skutečnost je také předmětem zápisu do obchodního rejstříku).

Podrobnosti postupu likvidátora při provedení změn v zápisu družstva v obchodním rejstříku jsou stanoveny především zákonem č. 304/2013 Sb. zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. Pokud pak zákon o veřejných rejstřících některá pravidla nestanoví, bude třeba postupovat dle občanského soudního řádu.

K řízení o návrhu na zápis je příslušný krajský soud, v jehož obvodu je obecný soud družstva, jehož se zápis v obchodním rejstříku týká. Obecným soudem družstva je pak soud, v jehož obvodu má družstvo své sídlo.

Řízení o zápisu do obchodního rejstříku se zahajuje v tomto případě na návrh. Návrh je třeba předložit  na předepsaném formuláři. Ten je k dispozici v elektronické podobě na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti www.justice.cz . Vyplněný formulář lze k soudu zaslat jak v elektronické podobě, tak v podobě listinné. Podpis na návrhu musí být úředně ověřen. Pokud je návrh podáván v elektronické podobě, pak jej musí likvidátor podepsat uznávaným elektronickým podpisem ve smyslu zákona č. 227/200 Sb. zákon o elektronickém podpisu nebo prostřednictvím datové schránky družstva.

K návrhu musí likvidátor přiložit:

  1. Notářský zápis obsahující rozhodnutí členské schůze družstva o vstupu do likvidace a o volbě likvidátora (jednou též ve formátu PDF k založení do sbírky listin); pokud vstoupilo družstvo do likvidace ex lege, postačí pouze zápis z členské schůze družstva o volbě likvidátora
  2. Souhlas likvidátora se zápisem své osoby do obchodního rejstříku v rámci zápisu a jeho prohlášení, že splňuje zákonné podmínky pro výkon funkce likvidátora vše s ověřeným podpisem; pokud je likvidátor právnickou osobou, pak je třeba tyto doklady doložit i ve vztahu k zástupci této právnické osoby
  3. Úplné znění stanov družstva, reflektující změnu obchodní firmy (tu je třeba doložit ve formátu PDF, protože primárně slouží k založení do sbírky listin)

b) Předání agendy

Po vstupu družstva do likvidace je statutární orgán družstva kromě některých účetních a daňových povinnosti (např. sestavení mimořádné účetní závěrky) povinen předat likvidátorovi veškeré informace a dokumenty nezbytné k tomu, aby likvidátor mohl plnit své zákonné povinnosti. Zákon tento postup nijak nevymezuje. Většinou se však děje na základě předávajícího protokolu a představenstvo družstva bude vycházet zejména z účetnictví družstva; respektive z účetní závěrky, kterou je povinno zpracovat ke dni předcházejícímu vstupu družstva do likvidace.

Představenstvo družstva (předseda malého družstva) by tak mělo likvidátorovi předat zejména:

  • - údaje o majetku družstva (měla by být provedena inventura majetku)
  • - údaje o věřitelích družstva včetně uvedení výše dluhu
  • - údaje o zaměstnanecké agendě
  • - veškeré právní dokumenty; zejména pak uzavřené smlouvy, přehled vedených soudních sporů,
  • - veškeré základní dokumenty družstva (zápisy z členských schůzí, stanovy apod.)
  • - účetnictví družstva

V předávacím protokolu doporučujeme vyjmenovat minimálně hlavní předané doklady. Protokol by pak měl být podepsán členy představenstva družstva (k tomu pověřeným členem) a dále likvidátorem.

c) Oznámení vstupu družstva do likvidace známým věřitelům

V souladu s § 198 odst. 1 NOZ je likvidátor povinen oznámit vstup družstva do likvidace všem známým věřitelům. Kterým věřitelům likvidátor v konečném důsledku přímo oznámí, že družstvo vstoupilo do likvidace, bude závislé na tom, jaké údaje mu předá představenstvo družstva (předseda malého družstva) a dále jaké údaje jsou uvedeny v účetnictví družstva. Vedle oznámení likvidace známým věřitelům je likvidátor povinen oznámení zveřejnit společně s výzvou k přihlášení pohledávek také v obchodním věstníku (viz. další bod). Pokud družstvo žádné věřitele nemá, pak samozřejmě nebude oznámení žádnému věřiteli zasílat.

V oznámení věřitelům by měl likvidátor uvést zejména:

  • - identifikační údaje družstva (obchodní firma, IČ, sídlo, informace o zápisu v obchodním rejstříku – číslo oddílu a vložky, jakož i soud, u kterého je rejstřík veden)
  • - informaci o tom, že družstvo vstoupilo do likvidace a kdy k tomu došlo

Je třeba uvést, že zákon fakticky nestanoví další náležitosti pro oznámení o vstupu družstva do likvidace pro známé věřitele, když počítá zřejmě s tím, že výše pohledávek známých věřitelů nebude sporná. Zákon také počítá s tím, že likvidátor pohledávky těchto věřitelů automaticky zařadí do skupiny přihlášených pohledávek (přihláška pohledávky do likvidace ze strany těchto věřitelů není nutná). V praxi však bývá situace taková, že výše pohledávek nemusí být jednoznačná. Proto doporučuji do výzvy též uvést:

  • - právní titul vzniku pohledávky
  • - výši pohledávky, jež bude likvidátor považovat za přihlášenou
  • - výzvu pro věřitele, aby případně přihlásili svou pohledávku v případě, že zde jsou neshody ve vztahu k výši pohledávky nebo právnímu titulu jejího vzniku a přihlášku doložili podklady k prokázání právního titulu a výše pohledávky
  • - lhůtu pro přihlášení pohledávek, která nesmí být kratší než tři měsíce od druhého zveřejnění výzvy k přihlášení pohledávek v obchodním
Nahrávám...
Nahrávám...