dnes je 29.4.2024

Input:

Přenesení odpovědnosti výboru na ostatní členy SVJ

17.5.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.4.7.1
Přenesení odpovědnosti výboru na ostatní členy SVJ

JUDr. Pavla Schödelbauerová, Mgr. Andrea Manová

Jaká je odpovědnost výboru, pokud při pravidelných revizích zjistil závady na plynovém potrubí, zajistil cenovou nabídku rekonstrukce, ale shromáždění ji neschválilo? Jak má výbor v takových situacíc postupovat?

Výkon funkce statutárního orgánu s péčí řádného hospodáře znamená, že statutární orgán jedná pečlivě a v zájmu společnosti a má při výkonu funkce jistý rozsah povinností, který lze označit jako souhrn povinností vztahujících se ke správě cizího majetku.

Pojem péče řádného hospodáře lze vymezit jakožto výkon vědomé rozhodovací činnosti na základě dostatečných informací, konané v dobré víře ve prospěch právnické osoby bez preferování vlastních soukromých zájmů, při zachování povinné mlčenlivosti, popř. i jiné zákonem stanovené nebo smluvně převzaté povinnosti mlčenlivosti, ale i zachování dobré pověsti právnické osoby a nevyzrazení jakýchkoliv jiných neveřejných informací

Jedná-li tedy člen statutárního orgánu náležitě, informovaně a v obhajitelném zájmu společenství, není možné, aby nesl veškerá rizika, která mohou v rámci jeho činnosti nastat, zejména ne ta rizika, která nemohl ovlivnit. Břemeno tvrzení a důkazní zůstalo shodně jako ve staré úpravě na členu statutárního orgánu, člen statutárního orgánu je tedy povinen prokázat, že jednal s péčí řádného hospodáře.

Jestliže tedy členové statutárního orgánu učinili vše potřebné pro to, aby nenastala škoda na majetku, ke kterému vykonávají správu v rozsahu daném jejich kompetencemi, nelze je činit odpovědnými za porušení péče řádného hospodáře.

Věcí statutárního orgánu v obecné poloze je v rámci správy domu zajišťovat provádění revizí technických zařízení (viz § 7 nařízení vlády č. 366/2013 Sb.), případně přímo provést opravu technického zařízení tvořícího společnou část (limit a působnost statutárních orgánů jsou stanoveny v prováděcím nařízení č. 366/2013 Sb., v § 13 odst. 2).

Jestliže je však náklad na opravu vyšší, než je stanoveno v nařízení vlády či Stanovách společenství vlastníků jednotek, a rozhodování o opravě či výměně přísluší nejvyššímu orgánu (shromáždění) a tento orgán neakceptuje informaci o revizní zprávě na základě pro vedené revize a nerozhodne o provedení doporučené opravy, nelze posléze činit statutární orgán odpovědný, pokud učinil vše k odstranění závadného stavu podle svých kompetencí a dále i pokud splnil svoji povinnost k odvracení případné škody (viz ustanovení § 2902 NOZ).

Statutární orgán v případě sporu o náhradu škody musí prokázat, že učinil vše pro to, aby ke škodě na majetku nedošlo, a že předložil potřebné návrhy na řešení nejvyššímu orgánu a současně učinil nezbytná opatření, aby předešel vzniku škody. Předmětem soudního přezkumu bude nepochybně i skutečnost, z jakého důvodu nebyly návrhy statutárního orgánu akceptovány.

Pokud se týká domovních rozvodů plynu, je problematika revizí upravena ve vyhlášce č. 85/1978 Sb., o kontrolách, revizích a zkouškách plynových zařízení, podle které se provádí:

  1. Kontrola zařízení, kterou provádí odborný pracovník 1x ročně.
  2. Provozní revize, kterou provádí revizní technik 1x za 3 roky. Na základě provedené revize vyhotoví revizní technik revizní zprávu, která obsahuje:
  3. název a sídlo organizace s přesným označením provozu, ve kterém byla revize provedena,
  4. datum provedení revize, jméno a příjmení revizního technika a evidenční číslo jeho osvědčení,
  5. druh revize (provozní, výchozí),
  6. označení, druh a technické hodnoty revidovaného zařízení,
  7. údaje o provedeném měření a vyzkoušení zařízení, včetně výrobních nebo evidenčních čísel použitých měřicích přístrojů,
  8. zjištěné závady a nedostatky, jejich závažnost z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti provozu zařízení,
  9. návrh opatření a lhůt k odstranění zjištěných závad a nedostatků,
  10. údaje o tom, zda a jak byly odstraněny závady zjištěné při předchozí revizi, popřípadě při kontrole zařízení,
  11. celkové zhodnocení revidovaného zařízení z hlediska bezpečnosti, provozní schopnosti a požární ochrany,
  12. podpis a otisk razítka revizního technika,
  13. v případě, že revizi provedla oprávněná organizace, její název a číslo oprávnění.

Předepsané revize, kontroly a prohlídky u bytových domů

. Právní přepis/ ČSN Kontrola Revize Revize/ kontroly provádí .
Kotelny Vyhl. ČUBP č. 91/1993 Sb.NV č. 101/2005 Sb. a) před uvedením kotelen do provozu b) po každé GO a rekonstrukci kotlůc) při změně palivad) vždy po jednom roce provozu kotelnye) u sezónního provozu před zahájením každé sezóny . odborný pracovník .
Domovní rozvody plynu Vyhl. ČÚBP č.85/1978 Sb. ČSN EN 1775TPG 704 01 1x ročně (§3) výchozí revize (§6) provozní revize (§7) dodavatel/ revizní technik .
Odběrná plynová zařízení ČSN 38 6405TPG 704 01 servisní prohlídka1x ročně po běžných úkonech oprav po převodu na jiný topný plyn1x za 3 roky servisní firma/ revizní technik .
Nahrávám...
Nahrávám...