dnes je 26.4.2024

Input:

Služby upravené požadavky právních předpisů

21.1.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.4.2
Služby upravené požadavky právních předpisů

Ing. Jiří Skuhra, CSc.

Služby "upravené" právními předpisy jsou charakteristické tím, že konkrétní způsob celkového ocenění těchto služeb nebo způsob stanovení úhrad konečným spotřebitelům podléhají vedle jmenovitě uvedených dispozitivních ustanovení právních předpisů i pravidlům kogentní právní úpravy. Typy těchto služeb jsou: ústřední vytápění, chlazení, větrání, centralizované poskytování teplé vody nebo otopné vody (energonositele) k ohřevu vody, vodné a stočné, odvoz komunálního odpadu.

Z hlediska své specifiky (zvláštního určení) se k těmto službám přiřazují:

  • ústřední vytápění – vytápění prostřednictvím otopné soustavy se společným zdrojem tepelné energie pro více bytů (vytápění je děj/průběh dodávky tepla pro zajištění požadovaného teplotního stavu vnitřního prostředí),

  • chlazení – odvádění tepelné zátěže pro zajištění požadovaného teplotního stavu vnitřního prostředí,

  • větrání – činnost dodávající vzduch do prostoru anebo jej z něho odvádějící, přirozeně nebo nuceně,

  • centralizované (společné) poskytování (dodávka) teplé vody nebo dodávka otopné vody (energonositele) k ohřevu vody; dodávka teplé vody sestává z prvotního ohřevu vody – dodávky tepla za účelem zvýšení teploty vstupní pitné vody na požadovanou výstupní teplotu, a z následné cirkulace teplé vody nebo energonositele, zabezpečující distribuci teplé vody nebo energonositele do místa odběru s nároky na předepsanou teplotu teplé vody popř. energonositele,

  • vodné a stočné je vymezeno jako úplata za dodávku pitné vody a úplata za odvádění a čištění odpadních vod,

  • zabezpečení odvozu komunálního odpadu upravuje vztahy mezi zúčastněnými osobami (právnickými i fyzickými) v procesu hospodaření s odpady (movitými věcmi, kterých se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jich zbavit).

Poskytovatel služeb zajišťuje tyto služby buď přímo vlastní aktivitou, nebo na základě smluv uzavřených s dodavateli. Charakteristickým znakem těchto služeb je, že ceny dodávek komodit, jejichž prostřednictvím jsou služby poskytovány, jsou regulovanými cenami zboží a služeb. Kvantitu a kvalitu těchto služeb vymezuje synergie mezi technickými, bezpečnostními, hospodárnými a zdravotními podmínkami jejich realizace, spolu s dalšími požadavky (které určují české technické normy a jiné předpisy). Použití tzv. "paušální platby" k ocenění těchto služeb u příjemců služeb v nájemním bydlení je problematické, když u nájmů na dobu kratší než 24 měsíců je podpořeno ustanovením § 9 zákona č. 67/2013 Sb.

Uplatnění dohody pro fakultativní způsob rozvrhu výdajů poskytovatele těchto služeb mezi příjemce služeb je podmíněno příslušným hlasovacím kvórem (2/3 u nájemního bydlení, zpravidla nadpoloviční většinou hlasů členů přítomných na jednání příslušného orgánu bytového družstva – obvykle členské schůze nebo shromáždění delegátů, resp. zpravidla nadpoloviční většinou hlasů vlastníků jednotek přítomných na jednání shromáždění vlastníků u spoluvlastnického bydlení) nebo souhlasem všech příjemců služeb pro služby vytápění a dodávky teplé vody s výjimkou případu, kdy je stanovena povinnost registrace dodávky podle zákona č. 406/2000 Sb. – náklady se rozúčtují uvnitř bytového domu podle relevantního právního předpisu (vyhláška č. 269/2015 Sb., vyhláška č. 405/2015 Sb.). Doporučuje se cíleně uplatnit dohodu ve všech případech, kdy to lze a tak předejít nutnosti respektovat pravidla podle právního předpisu, který ve svých ustanoveních nemusí důsledně splňovat principy spravedlnosti, odbornosti a kontroly postupu. V této souvislosti jde u měřitelného množství užití služeb zejména o ověření přesnosti a správnosti metod měření nebo poměrového měření rozhodného parametru.

Specifika jsou vlastní jednotlivým typům služeb:

ÚSTŘEDNÍ VYTÁPĚNÍ "dálkově dodávaným teplem" ze společného zdroje tepla nebo z domovní kotelny:

Kvantita je posuzována v jednotkách množství tepla a způsoby měření (podle metrologických předpisů – zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii; vyhláška č. 262/2000 Sb., kterou se zajišťuje jednotnost a správnost měřidel a měření; vyhláška č. 345/2002 Sb., kterou se stanoví měřidla k povinnému ověřování a měřidla schválení typu);

Obchodní a technické podmínky dodávky tepla (zákon č. 458/2000 Sb., energetický zákon, podzákonné normy k tomuto zákonu, např. vyhláška č. 405/2015 Sb.);

Cena tepla je upravena cenovými rozhodnutími ERÚ:

  • - Od 1. ledna 2014-CR ERÚ č.2/2013 k cenám tepelné energie.
  • - Od 1. ledna 2016 - CR ERÚ č.4/2015,kterým se mění CR ERÚ č.2/2013 (limitní cena,příloha č.4–postup přidělení společných nákladů při KVET)
  • - Od 1. ledna 2019 - CR ERÚ č.5/2018,kterým se mění CR ERÚ č.2/2013

Ceny tepelné energie jsou regulovány způsobem věcného usměrňování cen, které podle § 6 odst. 1 spočívá ve stanovení podmínek cenovými orgány pro sjednání cen.Zákon o cenách č. 526/1990 Sb. v § 2 odst. 7 uvádí základní definice ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku.

Ekonomicky oprávněnými náklady v ceně tepelné energie jsou ekonomicky oprávněné náklady (vizustanovení§2odst.7písm.a)zákona o cenách) nezbytné pro výrobu a rozvod tepelné energie v kalendářním roce, které vycházejí z účetnictví dodavatele tvořeného v souladu s Českými účetními standardy podle zákona o účetnictví. Veškeré uplatňované ekonomicky oprávněné náklady zahrnuje do ceny tepelné energie. Podmínky pro určení některých ekonomicky oprávněných nákladů v ceně tepelné energie jsou uvedeny v příloze č.1 cenového rozhodnutí.

Přiměřený zisk v ceně tepelné energie je přiměřený zisk (viz ustanovení §2 odst.7 písm.b) zákona o cenách), který přímo souvisí s dodávkou tepelné energie a splňuje podmínky podle přílohy č.1 cenového rozhodnutí.

Podle ustanovení § 2 odst.7 písm.b) zákona o cenách se za přiměřený zisk považuje zisk spojený s výrobou a prodejem daného zboží (tepelné energie) odpovídající obvyklému zisku dlouhodobě dosahovanému při srovnatelných ekonomických činnostech, který zajišťuje přiměřenou návratnost (výnosnost) použitého kapitálu v přiměřeném časovém období.

Bod (2 )cenového rozhodnutí – závazný postup při kalkulaci ceny tepelné energie

  • - kalkulací ceny tepelné energie se rozumí takový propočet ceny, jímž byla skutečně vytvořena a jehož členění umožňuje porovnání s podmínkami věcného usměrňování cen
  • - předběžná cena tepelné energie uplatňovaná v kalendářním roce, vychází z předběžné kalkulace, ve které lze uplatnit pouze předpokládané ekonomicky oprávněné náklady, přiměřený zisk a předpokládané množství tepelné energie
Nahrávám...
Nahrávám...