Ing. Dagmar Fitříková
Povinnosti nepeněžité povahy v oblasti DPH spočívající v podání daňového přiznání k DPH a souhrnného hlášení se s účinností od 1. 1. 2016 rozšířily o nový institut, o tzv. kontrolní hlášení. Kontrolní hlášení je specifický druh podání (daňového tvrzení), které je plátce povinen podávat samostatně pouze elektronicky v předepsaném formátu. Povinnosti týkající se kontrolního hlášení si vynutily nejen úpravy softwaru, který plátce využívá ke zpracování daňového přiznání k DPH, ale také přijetí konkrétních opatření, jejichž smyslem je zajistit správné vyplnění a podání kontrolního hlášení.
NahoruPrávní rámec
Povinnosti vztahující se ke kontrolnímu hlášení včetně postihů za jejich porušení nebo nerespektování jsou upraveny v ustanoveních § 101c až 101k ZDPH.
NahoruAktuální informace GFŘ ke kontrolnímu hlášení
Informace týkající se kontrolního hlášení jsou veřejně přístupné na úvodní stránce webu Finanční správy ČR s využitím odkazu " Kontrolní hlášení DPH ". Informace o webové službě pro elektronická podání jsou k dispozici v sekci "Dokumentace" na stránkách Daňového portálu , popř. na stránkách ePodpora (http://www.financnisprava.cz/cs/dana-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/kontrolni-hlaseni-DPH).
Jedná se zejména o tyto informace a dokumenty:
-
Základní informace ke kontrolnímu hlášení byly zveřejněny v roce 2015 ještě před zavedením kontrolního hlášení. Základní dokument obsahuje mj. stručné informace týkající se otázek, kdo a kdy podává kontrolní hlášení, formy a náležitostí KH, přehledu sankcí při nepodání kontrolního hlášení atd.
-
Odpovědi na dotazy týkající se KH byly, obdobně jako základní dokument ke kontrolnímu hlášení, zveřejněny v roce 2015. Zákon o DPH byl od zavedení kontrolního hlášení několikrát novelizován. Většina těchto změn neměla zásadní dopad na uplatňování DPH ve vztahu ke kontrolnímu hlášení. Odpovědi na dotazy ke kontrolnímu hlášení jsou až na výjimky využitelné i pro současnou praxi.
-
Pokyny k vyplnění kontrolního hlášení zveřejněné na internetových stránkách FS ČR dne 3. 4. 2019.
NahoruKdo je povinen podat kontrolní hlášení?
Povinnost podat kontrolní hlášení se vztahuje z obecného pohledu na všechny osoby registrované k DPH v tuzemsku jako plátci daně bez ohledu na skutečnost, zda se jedná o tuzemský nebo zahraniční subjekt. Za skupinu spojených osob podává kontrolní hlášení zastupující člen skupiny. Okruh plátců, na něž se s účinností od 1. 1. 2016 vztahuje povinnost podat kontrolní hlášení, vyplývá z úpravy obsažené v § 101c písm. a) až c) ZDPH. V zásadě je povinen od uvedeného data podat kontrolní hlášení každý plátce, který:
- -
uskutečnil zdanitelné plnění v tuzemsku, nebo přijal úplatu přede dnem uskutečnění tohoto plnění,
- -
přijal zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku, nebo poskytl úplatu přede dnem uskutečnění tohoto plnění,
- -
uskutečnil plnění ve zvláštním režimu pro investiční zlato.
Z výše uvedeného výčtu lze "vyselektovat“ okruh osob, na které se povinnost podat kontrolní hlášení nevztahuje. Jedná se o:
- -
osobu, která není plátcem DPH,
- -
identifikovanou osobu, plátce, který neuskutečnil ani nepřijal za sledované období žádné plnění a nepřijal ani neposkytl na toto plnění úplatu; ve vztahu k přijatým zdanitelným plněním není rozhodující samotné přijetí (resp. uskutečnění) zdanitelného plnění plátcem, který je v pozici příjemce plnění, ale skutečnost, zda plátce uplatňuje ve sledovaném období nárok na odpočet daně z přijatých plnění v běžném režimu,
- -
plátce uskutečňující pouze plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně podle § 51 ZDPH (např. poštovní služby, rozhlasové a televizní vysílání, finanční činnosti, penzijní činnosti, pojišťovací činnosti, dodání a nájem vybraných nemovitých věcí, výchova a vzdělávání, zdravotní služby a dodání zdravotního zboží, sociální pomoc a provozování loterií a jiných podobných her atd.).
Na rozdíl od daňového přiznání k DPH není plátce povinen podat "nulové" kontrolní hlášení.
Sledovaným obdobím pro účely kontrolního hlášení je u právnických osob kalendářní měsíc (§ 101e odst. 1 ZDPH) a u fyzických osob kalendářní měsíc nebo kalendářní čtvrtletní ve vazbě na zdaňovací období plátce-fyzické osoby (§ 101e odst. 2 ZDPH).
NahoruDaňové přiznání k DPH a jeho vazba na kontrolní hlášení
Kontrolní hlášení nenahrazuje daňové přiznání, jedná se o institut zcela specifický. Podkladem pro sestavení daňového přiznání k DPH je tzv. záznamní evidence pro účely DPH podle § 100 ZDPH. Z evidence pro účely daně z přidané hodnoty, kterou jsou plátci daně povinni vést i podle současně platné úpravy obsažené v § 100 ZDPH, vychází i kontrolní hlášení. Vazba mezi údaji uváděnými v kontrolním hlášení a daňovém přiznání k DPH vyplývá z níže uvedeného přehledu. Povinnost podat kontrolní hlášení se váže ke vzniku jedné z níže uvedených skutečností, které plátce uvádí v daňovém přiznání k DPH za příslušné období:
- -
uskutečnění zdanitelného plnění s místem plnění v tuzemsku, nebo přijetí úplaty přede dnem uskutečnění tohoto plnění (vazba na řádky 1, 2 nebo 25 daňového přiznání k DPH),
- -
přijetí zdanitelného plnění s místem plnění v tuzemsku nebo poskytnutí úplaty přede dnem uskutečnění tohoto plnění (vazba na řádky 40, 41 nebo 10 a 11 daňového přiznání k DPH) nebo přijetí plnění, u nichž příjemci, plátci, vzniká povinnost přiznat daň podle § 108 odst. 1 písm. b) a c) ZDPH (vazba na řádky 3, 4, 5, 6, 9, 12 a 13 daňového přiznání k DPH),
- -
ve zvláštním režimu pro investiční zlato:
- -
přijetí zprostředkovatelské služby, u které byla uplatněna daň podle § 92 odst. 5 ZDPH,
- -
uskutečnění dodání investičního zlata osvobozeného od daně, u kterého má plátce nárok na odpočet daně podle § 92 odst. 6 písm. b) a c) ZDPH, nebo
- -
investiční zlato vyrobené nebo zlato přeměněné na investiční zlato dle § 92 odst. 7 ZDPH.
NahoruInformace GFŘ týkající se kontrolního hlášení
Hlavní zdroje informací týkající se kontrolního hlášení jsou veřejně přístupné na internetových stránkách Finanční správy ČR, na kterých je zřízena zvláštní sekce pro kontrolní hlášení s preferenčně umístěným odkazem na domovské adrese www.financnisprava.cz/kontrolnihlaseni .
Při vyplnění kontrolního hlášení postupuje plátce podle aktuálních pokynů GFŘ. Pokyny k vyplnění kontrolního hlášení jsou v návaznosti na novely zákona o DPH průběžně aktualizovány včetně zveřejnění samostatného přehledu provedených změn. Nezbývá než plátcům doporučit, aby sledovali webové stránky FS ČR, aby byli schopni včas zareagovat na případné změny a vyplnit kontrolní hlášení správně a bez rizika případné výzvy správce daně.
NahoruShrnutí základních povinností spojených s KH
Kontrolní hlášení je specifický druh podání (daňového tvrzení), které nenahrazuje daňové přiznání k DPH a které, stejně jako daňové přiznání k DPH, vychází ze záznamní evidence ve smyslu § 100 ZDPH. Kontrolní hlášení je plátce povinen podávat v zákonem stanovených lhůtách a za sledované období kontrolní hlášení samostatně v předepsaném formátu a elektronicky. SVJ je právnickou osobou, a proto bez ohledu na zdaňovací období má s účinností od 1. 1. 2016 povinnost podávat kontrolní hlášení do 25. dne po skončení kalendářního měsíce, tj. měsíčně. U SVJ, které je plátcem se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, odpovídají hodnoty v příslušné části daňového přiznání k DPH součtu údajů uvedených v kontrolních hlášení za příslušné kalendářní měsíce v daného čtvrtletí. Součástí kontrolního hlášení jsou i údaje týkající se režimu přenesení daňové povinnosti na příjemce podle § 92a ZDPH. Postup při nesplnění povinnosti související s kontrolním hlášením je upraven v § 101g ZDPH. Porušením povinnosti spojené s kontrolním hlášením se plátce vystavuje riziku uložení sankce ve smyslu § 101h ZDPH.
NahoruObsah kontrolního hlášení
Kontrolní hlášení obsahuje samostatné oddíly A, B a C. Oddíl A kontrolního hlášení je dále členěn na části A.1 až A.5. V oddíle A uvádí plátce údaje týkající se plnění, u kterých je povinen přiznat daň, a údaje za uskutečněná zdanitelná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a ZDPH. Oddíl B je určen pro vykazování přijatých zdanitelných plnění s místem plnění v tuzemsku, u kterých uplatňuje nárok na odpočet daně včetně přijatých zdanitelných plnění v režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92a ZDPH. Část C kontrolního hlášení umožňuje kontrolu souhrnu údajů uváděných v kontrolním hlášení ve vazbě na údaje uvedené v příslušných řádcích a sloupcích daňového přiznání k DPH.
NahoruČást A.1.
V části A.1. kontrolního hlášení uvádí plátce údaje týkající se uskutečněných zdanitelných plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, u kterých je povinen přiznat daň příjemce plnění podle § 92a ZDPH. Plátce, který je v pozici poskytovatele takového plnění, uvede v části A.1. kontrolního hlášení údaje za každé jednotlivé zdanitelné plnění uskutečněné v režimu přenesení daňové povinnosti. Souhrn těchto plnění za zdaňovací období odpovídá řádku 25 daňového přiznání k DPH. SVJ-plátce se do postavení poskytovatele zdanitelných plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, u kterých je povinen přiznat daň příjemce plnění podle § 92a ZDPH, dostane spíše výjimečně.
SVJ vystavilo dne 20. 1. 2020 daňový doklad č. VF00052020 na stavební úpravy provedené v prostoru pronajatém nájemci plátci (DIČ: CZ123456) na částku 50 000 Kč. Záloha na stavební práce byla přijata na účet SVJ dne 17. 1. 2020. Stavební práce zajistila pro SVJ na základě smlouvy společnost registrovaná k DPH na Slovensku (viz příklad 2).
V části A.1. kontrolního hlášení za měsíc leden 2020 uvede SVJ tyto údaje:
NahoruČást A.2.
V části A.2. kontrolního hlášení uvádí plátce údaje týkající se přijatých zdanitelných plnění, u kterých je povinen přiznat daň příjemce plnění podle § 108 odst. 2 a 3 ZDPH. Vznik povinnosti přiznat pro tyto případy upravuje § 24 a § 25 ZDPH. U SVJ-plátce se případy, které se uvádějí v části A.2. kontrolního hlášení, budou vyskytovat spíše výjimečně.
Dne 15. 1. 2020 byla SVJ poskytnuta služba (stavební práce) osobou registrovanou k DPH na Slovensku (VAT ID: SK121212). Sjednaná cena činila 50 000 Kč. Stavební práce byly provedeny na dokončeném bytovém domě v prostoru pronajatém jinému plátci.
V části A.2. kontrolního hlášení za měsíc leden 2020 uvede SVJ tyto údaje:
NahoruČást A.3.
Část A.3. kontrolního hlášení je určena k uvádění údajů týkajících se dodávek ve zvláštním režimu pro investiční zlato podle § 92 ZDPH. SVJ tato specifická plnění neuskutečňuje, a proto nebude část A.3. kontrolního hlášení vyplňovat.
NahoruČást A.4.
Část A.4. kontrolního hlášení je vyhrazena pro uvádění údajů o uskutečněných zdanitelných plněních (nebo přijatých úplatách) vztahujících se k dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku, pokud hodnota zdanitelného plnění nebo úplaty spojené s povinností přiznat a zaplatit daň uvedená na daňovém dokladu přesahuje hodnotu 10 000 Kč včetně DPH. Přitom se uplatňuje zásada, že na jednom řádku jsou uvedeny údaje z jednoho daňového dokladu. V části A.4. kontrolního hlášení bude SVJ uvádět i opravy podle § 42 ZDPH, pokud opravy příslušných zdanitelných plnění podle § 42 s absolutní hodnotou přesahující částku 10 000 Kč včetně daně.
NahoruČást A.5.
V části A.5. kontrolního hlášení se do jednoho řádku uvádí kumulativně souhrn základu daně a daně vztahující se k uskutečněným zdanitelným plnění (nebo přijatým úplatám) v členění podle jednotlivých sazeb daně, a to s hodnotou 10 000 Kč včetně daně. V případě specifických typů daňových dokladů, tj. splátkového kalendáře podle § 30 ZDPH a u platebního kalendáře podle § 31a ZDPH, se pro splnění limitu 10 000 Kč včetně daně posuzuje součet všech jednotlivých dílčích plnění, popř. úplat uvedených na daňovém dokladu. Pokud celková částka na dokladu, tj. na splátkovém nebo platebním kalendáři, překročí v úhrnu limit 10 000 Kč včetně daně, uvádí se každá úplata samostatně do kontrolního hlášení za příslušné sledované období. Limit 10 000 Kč včetně daně se netýká uskutečněných zdanitelných plněních, u kterých nevznikla povinnost vystavit daňový doklad. Údaje o těchto uskutečněných zdanitelných plněních se uvádějí v části A.5. kontrolního hlášení, a to bez ohledu výši hodnoty takového plnění. V části A.5. se uvádějí také opravy příslušných zdanitelných plnění podle § 42 ZDPH s absolutní hodnotou do 10 000 Kč včetně daně. Lze shrnout, že v části A.5. kontrolního hlášení plátce uvádí všechna plnění nebo přijaté úplaty s povinností přiznat daň podle § 108 odst. 1 ZDPH, která se neuvádí do části A.4. kontrolního hlášení, a pokud je v pozici příjemce plnění osoba povinná k dani.
SVJ-plátce se čtvrtletním zdaňovacím obdobím vystavilo v měsíci lednu 2020 tyto doklady:
daňový doklad č. VF00022020 na přijatou zálohu na dodávku tepla v měsíci lednu 2020 nájemci-plátci (DIČ: CZ123456) na částku 11 000 Kč (z toho základ daně 10 000 Kč a DPH ve výši 10 % činí 1 000 Kč) s datem vystavení 10. 1. 2020 a dnem přijetí úplaty 8. 1. 2020,
daňový doklad č. VF00032020 na přijatou zálohu na dodávku vody v měsíci lednu 2020 vystavený nájemci-plátci (DIČ: CZ123456) na částku 1 150 Kč (z toho základ daně 1 000 Kč a DPH ve výši 15 % činí 150 Kč) s datem vystavení 14. 1. 2020 a dnem přijetí úplaty 10. 1. 2020,
daňový doklad č. VF00042020 na přijatou zálohu na dodávku elektřiny v měsíci lednu 2020 vystavený nájemci-plátci (DIČ: CZ123456) na částku 2 420 Kč (z toho základ daně 2 000 Kč a DPH ve výši 21 % činí 420 Kč) s datem vystavení 20. 1. 2020 a dnem přijetí úplaty 17. 1. 2020.
NahoruŘešení příkladu
V části A.4. kontrolního hlášení uvede SVJ pouze údaje týkající přijaté úplaty ve výši 11 500 Kč. Přijaté úplaty týkající se dodávky vody a elektřiny uvede SVJ v části A.5., protože ani v jednom případě nepřesáhla částka přijaté úplaty limit 10 000 Kč včetně.
V části A.4. kontrolního hlášení za měsíc leden 2020 uvede SVJ tyto údaje:
V části A.5. kontrolního hlášení za měsíc leden 2020 uvede SVJ tyto údaje:
Pokyny k vyplnění kontrolního hlášení jsou obsaženy v informaci GFŘ označené jako "Informace k vyplnění kontrolního hlášení ke dni 3. 4. 2019, dále jen pokyny k vyplnění kontrolního hlášení.
NahoruPraktický postup při vyplnění obsahové části kontrolního hlášení
S využitím příkladů, které se v praxi plátců – SVJ ‒ vyskytují, je dále vysvětlen postup při vyplňování obsahové části kontrolního hlášení, a to části B, která je vyčleněna pro přijatá tuzemská zdanitelná plnění uskutečněná jiným plátcem.
NahoruEvidenční číslo daňového dokladu
Požadavek na uvedení evidenčního čísla dokladu se objevuje v části B.1. a části B.2. kontrolního hlášení. Do sloupce "Ev. číslo daňového dokladu" poskytovatel (dodavatel) v části A.1. a A.4. a příjemce plnění (odběratel) v části B.1. a B.2. uvádějí shodné údaje, tj. číslo daňového dokladu uvedené poskytovatelem (dodavatelem) na daňovém dokladu při jeho vystavení. GFŘ v pokynech k vyplnění kontrolního hlášení doporučuje pro tyto účely používat především alfanumerické znaky, zároveň však konstatuje, že je možné používat i speciální znaky, jako jsou lomítka, pomlčky, mezery atd.…