Případová studie projektu v oblasti rozvoje
profesního vzdělávání
Název projektu
Komplexní vzdělávací program pro lektory zaměřený na Evropskou
unii a zpracování evropských projektů
(Zkratka EUPROLEK - Evropská unie pro lektory)
Realizátor a program
podpory
Projekt
realizuje Centrum celoživotního vzdělávání Jezerka o.p.s., které se
zabývá celoživotním vzděláváním pro různé skupiny obyvatel a různé profesní
skupiny.
Projekt
je tedy zaměřen na celoživotní vzdělávání a cílovou skupinou jsou v tomto případě učitelé, metodičtí a řídící pracovníci škol a institucí vzdělávání dospělých
v Pardubickém kraji. Projekt je územně vymezen pro oblast Pardubického
kraje.
Projekt
je financován z OP RLZ ve vazbě na prioritu 3 Rozvoj celoživotního učení a opatření
3.3 Rozvoj dalšího profesního vzdělávání.
Projekt
je spolufinancován z prostředků ESF ve výši 75% a z 25% se na financování
podílí Krajský úřad Pardubice, prostřednictvím státního rozpočtu. Součástí žádosti
o finanční podporu je samozřejmě i přesně vypracovaný rozpočet podle druhu
výdajů a rovněž rozdělení nákladů na jednotlivé aktivity. Celkové náklady na tento
projekt tvoří 1 584 933 Kč. Trvání projektu bylo stanoveno na 18 měsíců, a to v
období 1.1.2007 - 30.6.2008.
Přípravná fáze projektu
Před
zahájením projektu byla v dubnu 2006 vypracována úvodní analýza (předprojektová).
Cílem průzkumu bylo zjistit, do jaké míry se ředitelé vzdělávacích institucí
orientují v problematice možností získání finančních prostředků z EU, jestli
této možnosti využívají, jaké jsou jejich názory a postoje v této oblasti, případně
kde spatřují problémy. Konkrétně průzkum zjišťoval:
- dosavadní účast škol v
projektech, včetně úspěšnosti projektů a využití konkrétních programů podpory;
- míru a způsob informovanosti škol o možnostech
finanční podpory EU;
- přístup k přípravě projektů a problémy s
tím spojené;
- řístup a problémy v realizační fázi projektů,
včetně způsobu řízení projektů;
- postoje k této problematice;
- budoucí zapojení škol.
Průzkum
byl proveden formou dotazníkového šetření. Dotazníky byly rozeslány na všechny
ZŠ a SŠ v Pardubickém kraji. Osloveno bylo 192 škol, z nichž 127 dotazník
správně vyplnilo a vrátilo, přičemž vyšší návratnost byla u SŠ.
Analýza
potvrdila potřebnost připravovaného projektu a na základě zjištěných nedostatků
a problémů byl zpracován a schválen projekt Evropská unie a evropské
projektování.
Řízení projektu
Projekt
EUPROLEK není ve srovnání s projektem Koordinátor zdaleka tak rozsáhlý. Proto i
řídící struktura je značně jednodušší. Realizační tým se skládá hlavně
z:
- manažera projektu;
- administrátora projektu;
- účetní.
Manažer
celý projekt zastřešuje a je za něj zodpovědný. Administrátor je koordinátorem
projektu a je zodpovědný za organizaci seminářů a komunikaci se všemi
pracovníky projektu a cílovou skupinou.
Mezi
další pracovníky realizačního týmu patří informatik, administrativní pracovník,
lektoři a expertní pracovníci.
Realizace projektu
Součástí
přípravné fáze projektu byla vstupní analýza a analýza rizik. Mezi další
aktivity projektu patří výběr hlavních lektorů, vytvoření vzdělávacího programu
na základě výsledků vstupní analýzy, realizace seminářů a závěrečného semináře,
vyhodnocení a zpracování výsledků, závěrečná konference a monitoring, evaluace.
Rozvržení jednotlivých aktivit v období realizace projektu je znázorněno v
harmonogramu realizace na obrázku 8.
Harmonogram aktivit
projektu EUPROLEK
Zdroj:
Formulář žádosti o finanční podporu z OP RLZ (projekt EUPROLEK)
Vstupní analýza
Vstupní
analýza navazuje na výzkumné šetření a jejím cílem bylo zjistit znalosti vzdělávacích
institucí v oblastech, kterými se měly jednotlivé moduly zabývat a specifikovat
tak náplň stanovených modulů. Analýza potvrdila velký zájem o tyto kurzy a
zájem organizací o vyškolené lektory pro tuto problematiku. Analýza byla opět
provedena formou dotazníkového šetření.
Na
základě výzkumu byly stanoveny tyto studijní okruhy:
Modul
1: Komunikační a prezentační dovednosti
Pro
téma modulu 1 bylo zjištěno, že cílové skupiny mají zájem vzdělávat se v této oblasti,
již se některých podobných kurzů účastnily a chtějí se těmito dovednostmi
zabývat i do budoucna. Podle výsledků šetření bylo doporučeno zabývat se v
tomto modulu převážně efektivní komunikací, využitím výpočetní techniky při
prezentacích a verbální a neverbální komunikací.
Modul
2: Evropská unie a strukturální politika
Průzkum
ukázal, že většina dotazovaných zná základní pojmy a souvislosti. Možnosti čerpání
ze SF jsou pro ně zajímavým a užitečným tématem a chtěli by získat více
informací. Bylo proto doporučeno podat komplexní přehled této problematiky a
ujasnit některé záležitosti.
Modul
3: Základní principy při zpracování a podávání projektů
Z
odpovědí týkajících se modulu 3 vyplývá, že většina dotázaných nemá přehled o
možnostech financování z evropských fondů, mají problémy se zpracováním žádosti
a příloh projektu a v mnoha případech nedokáží identifikovat vhodný projektový
záměr. Stále je také patrný nedostatek informací, který může být způsoben
velkým množstvím nepřehledných informací. I přes tato úskalí má většina
dotazovaných zájem o zpracování projektu v budoucnosti a modul 3 by pro ně byl
velmi přínosný.
Modul
4: Obecné principy řízení projektů
Z
analýzy pro část modulu 4 je zřejmé, že činnosti spojené s realizací projektů
nejsou zcela známé a přes 90 % dotazovaných projevilo o vzdělávání v této
oblasti zájem.
Modul
5: Softwarová podpora při projektové činnosti
Šetření
ukázalo, že software na podporu projektového řízení je mezi vzdělávacími
organizacemi rozšířen jen velmi málo a zájem o získání nových znalostí v této
oblasti je značný. Modul 5 je pro vzdělávací instituce přínosný nejen z
hlediska řízení projektů spolufinancovaných z evropských fondů, ale může přispět
také ke zkvalitnění a zpřehlednění jejich běžné činnosti.
Analýza rizik
Na
vstupní analýzu navazovala analýza rizik, jejímž smyslem je určit všechny
potenciální problémy, které by mohly v průběhu realizace projektu nastat,
stanovit s jakou pravděpodobností by k nim mohlo dojít a jak velký dopad by
mohly mít. Na základě těchto údajů jsou určena opatření, která mají vést k
eliminaci, nebo alespoň snížení rizik. Součástí analýzy je tzv. mapa rizik před
opatřením a po opatření. Analýza rizik projektu EUPROLEK, včetně map rizik je
uvedena v přílohách 9, 10 a 11.
Vzdělávací program a semináře
Následně
bylo vyhlášeno výběrové řízení na lektory a jejich výběr. Na základě uvedených
doporučení byl sestaven vzdělávací program a současně vypracovány
studijní materiály k jednotlivým modulům. Vzdělávání proběhlo formou seminářů rozdělených do pěti vzdělávacích modulů, kterými tedy jsou:
- Komunikační a prezentační
dovednosti;
- Evropská unie a strukturální politika;
- Základní principy při zpracování a podávání
projektů;
- Obecné principy řízení projektů;
- Softwarová podpora při projektové činnosti.
Semináře
proběhly v období od září do prosince 2007 v rozsahu 12 hodin pro každý modul.
Po ukončení těchto seminářů se konal závěrečný seminář, na kterém plnili
účastníci kurzu zadané úkoly, vypracovávali případové studie a kde rovněž proběhla
zpětná vazba. Projekt bude ukončen závěrečnou konferencí, na které budou
představeny výsledky projektu, tzn. vzdělávací program a vyškolení lektoři, kteří
úspěšně prošli kurzem. Jejich služby a vzdělávací program budou nabídnuty k využití
organizacím zajišťujícím vzdělávání dospělých.
Monitoring a evaluace
Monitoring
probíhal po celou dobu realizace projektu, zejména vypracováváním pravidelných
monitorovacích zpráv. Na závěrečném semináři, který se konal v lednu 2008, byla
provedena zpětná vazba nejen pro účastníky kurzu, ale rovněž pro realizátory
projektu. Účastníkům byly po každém uskutečněném…