6.8.6.2
Účtování dotace ze SFŽP v rámci programu Nová zelená úsporám
Ing. Božena Künzelová
V současné době společenství vlastníků jednotek (dále jen "společenství vlastníků") využívají dotaci ze Státního fondu životního prostředí České republiky (dále jen "SFŽP") z programu Nová zelená úsporám v rámci Modernizačního fondu. V rozhodnutí o poskytnutí těchto finančních prostředků je uvedeno, že podpora bude poskytnuta příjemci podpory zálohově v režimu jednorázové ex ante platby s následným vyúčtováním a závěrečným vyhodnocením akce, tzv. zálohově poskytnutá podpora, která bude vyúčtována podle skutečně realizovaných opatření a skutečně vynaložených přímých realizačních výdajů. V praxi tak vznikají otázky, jak uvedené zálohy a poskytnutou dotaci účtovat a případně vykázat v účetní závěrce, když finanční prostředky byly poskytnuty a zároveň veškeré práce na opatřeních byly provedeny v kalendářním roce 2024, ale do okamžiku sestavení účetní závěrky za kalendářní rok 2024 nebyly SFŽP zatím předloženy dokumenty, kterými se prokazuje realizace a dokončení opatření v souladu s výzvou a závaznými pokyny.
Společenství vlastníků jednotek vede účetnictví podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška č. 504") a na vyhlášku navazujících českých účetních standardů (dále jen "ČÚS") pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (ČÚS č. 401–414).
Účtování dotací upravuje na několika místech vyhláška č. 504 (například § 14, § 18, § 23, § 27 a jiné), tak i ČÚS (například ČÚS č. 411 – Zúčtovací vztahy, č. 412 – Náklady a výnosy a další). Dotace se rozdělují na provozní dotace a na dotace na pořízení dlouhodobého majetku a jeho technického zhodnocení.
Společenství vlastníků je založeno pouze za účelem správy domu a pozemku, obvykle nevlastní žádnou jednotku v bytovém domě, pro který vzniklo. Vzhledem k tomu, že spravuje společné části, ale nevlastní je, pak v souladu se stanoviskem Generálního finančního ředitelství je technické zhodnocení společných částí z pohledu společenství vlastníků nákladem na správu domu a pozemku jako každý jiný náklad na správu domu a pozemku, a tudíž je vhodné ho účtovat jako jiný druh provozního nákladu (v praxi obvykle účet 549 – Jiné ostatní náklady), a to prostřednictvím analytických účtů (důvodem je skutečnost, že pro vlastníky jednotek se nejedná o náklad, ale o výdaj na technické zhodnocení). Z uvedeného vyplývá, že přijatá dotace je dotací provozní.
Ve shodě s vyhláškou č. 504 položka rozvahy "Nároky na dotace a ostatní zúčtování se státním rozpočtem" obsahuje nároky na dotace, jestliže zvláštní právní předpisy nebo příslušné smlouvy účtování o vzniku nároků připouštějí; položka rozvahy "Závazky ze vztahu ke státnímu rozpočtu" obsahuje dluhy z titulu nedočerpaných nebo neoprávněně použitých dotací a položka výkazu zisku a ztráty "Provozní dotace" obsahuje dotace, pokud jsou určeny na provoz účetní jednotky.
O nezpochybnitelném právním nároku na dotaci se účtuje na příslušném účtu účtové skupiny 34 – Zúčtování daní, dotací a ostatní zúčtování (viz ČÚS č. 411).
Účtování přijaté dotace do výnosů řeší ČÚS č. 412. Na příslušných účtech účtové skupiny 69 – Provozní dotace se účtuje zejména o dotacích. Předpis nároku na dotaci, případné vypořádání dotace, se účtuje ve prospěch příslušného účtu účtové skupiny 69 – Provozní dotace a na vrub příslušného účtu účtové skupiny 34 – Zúčtování daní, dotací a ostatní zúčtování. Případné vypořádání dotace k poskytovateli z důvodu vrácení dotace nebo její části se účtuje na vrub příslušného účtu účtové skupiny 69 – Provozní dotace a ve prospěch příslušného účtu účtové skupiny 34 – Zúčtování daní, dotací a ostatní zúčtování.
Přijaté dotace se vykazují tak, aby byl dodržen akruální princip jejich vykázání, tedy zajištěna věcná a časová souvislost nákladů a výnosů vztahujících se k dané dotační akci tak, aby nedošlo ke zkreslení výsledku hospodaření vykázáním nákladu v jiném období, než ve kterém by byla vykázána dotace na úhradu tohoto nákladu. Jestliže účetní jednotka posoudí, že na dotaci vznikl nezpochybnitelný právní nárok, pak o ni účtuje, a dotaci čerpá do výnosů v období, v němž vynaložila náklady, na které byla dotace určena (jestliže byla dotace přidělena v roce 2024 a náklady na dotační akci byly provedeny v roce 2024, pak bude o dotaci účtováno do výnosů v účetním období 2024).
Pokud by se, ať již na základě provedeného vyúčtování dotace a závěrečného vyhodnocení akce (příjemce podpory je povinen předložit do 24 měsíců od vydání rozhodnutí doklady, kterými prokazuje realizaci a…