4.7.9
Co přináší novela nového stavebního zákona do praxe SVJ?
Mgr. Adriana Kvítková
Ani ne dva roky po schválení nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. (dále NSZ), již platného, ovšem ještě neúčinného právního předpisu, prošla legislativním procesem tzv. velká věcná novela, která přináší nejednu změnu a krok zpět oproti přijatému znění nového stavebního zákona. Novela dosud neúčinného nového stavebního zákona byla publikována ve Sbírce zákonů dne 5. 6. 2023 jako zákon č. 152/2023 Sb. (dále též jen "novela").
Co zbylo z nového stavebního zákona či původního návrhu tak, jak jej zpracovala expertní skupina? Ne mnoho. To, co si dával v roce 2019 vládní věcný záměr za cíl, tj. "jeden úřad – jedno řízení – jedno razítko", tedy princip integrace a vytvoření jednotné soustavy státní stavební správy tvořené Nejvyšším stavebním úřadem a krajskými stavebními úřady se sídly v krajských městech a jejich územními pracovišti v obcích, obdobně, jak to již známe z katastrálních úřadů, tak od tohoto principu novela opětovně ustupuje a vrací se k současnému modelu více než 700 stavebních úřadů na obecních úřadech obcí a krajů.
Rovněž nemůže být řeč o jediném razítku, jelikož od původního záměru - zrušení všech dosavadních druhů povolovacích procesů a jejich nahrazení jediným povolovacím režimem vedeným stavebním úřadem s vypořádáním všech námitek, včetně účasti dotčené veřejnosti, s jediným meritorním opravným prostředkem a s následným soudním přezkumem - se oklikou vracíme k závazným stanoviskům, která nutně budou opět samostatným podkladem pro rozhodnutí stavebního úřadu. Částečně tedy bude zachován systém vydávání závazných stanovisek nejrůznějšími orgány a jejich přezkumy, a to i přes myšlenku povinné integrace podkladových aktů dotčených orgánů do koordinovaného závazného stanoviska, mimo ovšem nadále zůstanou závazné stanovisko hygieny a závazné stanovisko hasičů, jelikož krajské hygienické stanice či hasičský záchranný sbor zůstávají mimo obecní či krajský úřad.
Z uvedeného je zřejmé, že nyní již při povolení stavby nepůjde o jediné razítko, ale minimálně o razítka čtyři, jelikož kromě koordinovaného závazného stanoviska obce s rozšířenou působností, závazné stanovisko hygieny, závazné stanovisko hasičů a samotné rozhodnutí stavebního úřadu.
Uvedené se samozřejmě projeví do praxe každého stavebníka i účastníka stavebního řízení, tedy i SVJ.
Co zůstalo zachováno, je princip digitalizace. Bude zřízen, tzv. Portál stavebníka, pro účastníky, jejich zástupce a správní orgány pak bude veden jeden plnohodnotný elektronický správní spis, který by měl zcela nahradit spis papírový. Všechny oprávněné osoby podle správního řádu a jejich zástupci budou moci využívat právo nahlížet do spisu dálkovým přístupem, na základě elektronické identifikace (např. NIA ID, eObčanka, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní…